حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٥٨ - جناب آقاى دكتر شادمان استاندار محترم استان مركزى
(مركب از رؤساى ساواك شهربانى و هنگ ژاندارمرى) پيشبينىهاى لازم از هر لحاظ به عمل آمد تا در صورت بروز هرگونه پيشآمدى به موقع وارد عمل شوند. ليكن به علت اينكه صدور اعلاميه بدون اطلاع و نظر دو نفر از آيات ديگر (آيتاله شريعتمدارى و آيتاله نجفى مرعشى) صادر شده بود و همين امر باعث ناراحتى دو نفر فوقالذكر گرديده بود و قطعا در اين باره با ايشان همكارى نداشته و عدم شركت دو نفر اخيرالذكر و طلاب وابسته به آنان براى وى محرز گرديده بود براى جلوگيرى از هتك احترام كه عده قليلى در مدرسه تجمع خواهند نمود ناچارا مبادرت به صدور اعلاميه ديگرى (كه يك نسخه فتوكپى از آن نيز به پيوست تقديم است) نموده[١] و چون در اين ايام به مناسبت سالروز فوت پدرزن آيتاله گلپايگانى مجلس ختمى در مسجد امام حسن عسگرى قم منعقد بود ظاهرا براى شركت در مجلس ختم و باطنا براى آگاهى بيشتر از علت اقدامات اخير ايشان با علم به اينكه در موقع جلوس در مجلس مزبور [در] جوار آيتاله يا يكى از فرزندان او خواهم بود در اين جلسه شركت نمودم و در جوار فرزند نامبرده به نام سيدمهدى گلپايگانى نشستم نامبرده باب سخن را باز و اظهار نمود كه اساسا ابوى اينجانب از وضع موجود فوقالعاده ناراضى و تصميم گرفته كه با هيچ يك از مقامات دولتى روبرو نشود و اضافه كرد در مشهد كه بوديم آقاى استاندار و نيابت توليت آستان قدس رضوى وسيله نماينده خود تقاضاى ملاقات با ابوى را نموده بودند كه در صورتى كه پدرم بازديد اين ملاقات را در منزل يا استاندارى و يا دفتر آستانه نمايند من براى ملاقات ايشان حاضرم ولى پدرم براى ايشان پيغام دادهاند كه شما فى حد ذاته شخص خوبى هستيد اما به لحاظ اينكه در سلك صاحب منصبان دولتى مىباشيد از اين ملاقات معذورم و همچنين ناراحتى ديگر پدر
نمايش تصوير
[١] همانطور كه در اسناد قبل ملاحظه گرديده است( سند ٤٢٠٣- ١٠/ ٦/ ٤٨ و ...)، اين قسمت از گزارش فرماندار قم خلاف واقع است و ظاهرا با نظر رئيس ساواك قم تدوين شده است و همان گونه كه از اين سند نيز استفاده مىشود كليه عوامل نظامى، انتظامى و سياسى قم بسيج شده بودند تا مجلس مذكور برگزار نشود.