حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤١٤ - موضوع سخنرانى آيتاله گلپايگانى در خاتمه درس
از: ٢١ تاريخ: ٤/ ٦/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٢٥١٦/ ٢١
موضوع: سخنرانى آيتاله گلپايگانى در خاتمه درس
بسماللّه الرحمن الرحيم
بنا بود از روز ١٢ ماه درسها را شروع كنيم ولى به علت آتشسوزى مسجدالاقصى سهشنبه و چهارشنبه را تعطيل مىكنيم تا با برادران مسلمان جهان همدردى خود را اعلام كنيم. در جرايد نوشته بودند مسجدالاقصى را آتش زدند تمام اعراب را خشمگين كردند ولى تمام مسلمانان جهان خشمگين شدهاند و من در اعلاميه خود نوشته بودم بايد مسلمانان جهان عزاى ملى اعلام كنند و مثل زمانى كه قبور ائمه را در مكه خراب كردند ملت و دولت ايران همدست شدند و يك روز مثل روز عاشورا تمام ايران تعطيل شد و مردم با دستجات و قمه در خيابانها حركت كردند حالا هم يك روز بايد تعطيل عمومى كنيم و عزاى ملى اعلام شود اما در جرائد نوشته بود كه عامل اصلى آتش سوزى دستگير شده ولى مسلم است كه اسرائيل در آتش سوزى دست داشته چون اين معلوم است كه آن سرزمين تحت اشغال اسرائيل است و بايد اول كارى كه مسلمانان بكنند اماكن مقدسه را از دست اسرائيل پس بگيرند اما اعلاميه كه من نوشتم چه ضررى براى دولت داشت و آن سيد بيچاره را دستگير كردهايد و مسبب اصلى من هستم. بيائيد مرا دستگير كنيد من از قديم اصلًا داخل سياست نمىشدم ولى در روزنامهها بيشتر و تندتر از اعلاميه من نوشتهاند ولى اعلاميه من سياسى بوده چون از آنها اجازه نگرفتهام و ما آبروى مملكت شما و مملكت خودمان[١] را مىخواهيم و بعضى از كشورها كه بر ضد ما صحبت مىكنند آنها بدانند كه شما با ما هستيد (غرض عراق بود) اما در روزنامه فرمان به من فحش دادهاند و من سكوت كردم آنها از
نمايش تصوير
[١] اصل: خودم.