حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٤٦ - درباره آيتاله محمدرضا گلپايگانى
شماره: ٤٩٩٦/ ٢١ تاريخ: ١٠/ ١٢/ ٤٧
از: ساواك قم
به: مديريت كل اداره سوم ٣١٦
روز ٦/ ١٢/ ٤٧ آقاى على صافى تلفنى از اينجانب جهت مذاكره درباره امر فورى و ضرورى تقاضاى ملاقات نمود با وجود اينكه از انجام اين ملاقات به علت استحضار از موضوع شانه خالى مىكردم لكن اجبارا در ساعت ٣٠- ١٩ همانروز در منزل وى با او ملاقات كه نتيجه به شرح زير بعرض ميرسد:
١- آقاى صافى در بدو ورود پس از تعارفات معموله اظهار داشت اجازه ميدهيد آقاى سيد مهدى گلپايگانى كه مورد بيمهرى شما واقع شده در اينجا حضور بهمرساند؟ پاسخ دادم از لحاظ من مانعى ندارد و پس از چند دقيقه سيدمهدى نيز وارد اطاق گرديد.
٢- نامبردگان متفقا درباره بىحجابى دانشآموزان كه قرار بود بعد از ظهر روز ٧/ ١٢/ ٤٧ به مرحله اجرا درآيد صحبت نمودند بآنان پاسخ داده شد موضوع حجاب حل شده و هيچكس حق ندارد از آن جلوگيرى نمايد يا در اين باره گفتگو كند وانگهى بهيچ وجه شخصى يا مقامى قصد ندارد بدختران دانشآموز تكليف كند كه حتما بدون حجاب بمدرسه بروند از طرفى آنها خودشان اطلاع دارند كه حجاب آزاد است.
در آخر متذكر گرديدم موضوع از بين رفت حجاب آنقدرها بطول نخواهد انجاميد زيرا اين امر خواسته قاطبه مردم است.
٣- سيدمهدى درباره ايجاد سينما در قم اظهار داشت بهتر است بهر ترتيب كه شده از ايجاد آن جلوگيرى شود بوى پاسخ داده شد اين امر بهيچ وجه ميسر نيست و موضوع ايجاد سينما در قم حل شده است و هر اقدامى در اينباره
نمايش تصوير