حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٨٠٢ - موضوع سخنرانى آيتاله گلپايگانى
بعد از فوت آيتاله بروجردى بيشتر از اين مطلب حس ميشد ولى آقايان ميبينند كه حالا قريب ده سال از فوت ايشان ميگذرد و با اينكه اينقدر صدمات لطمات به حوزه علميه در اين چند سال اخير وارد شده و ميشود ليكن خدا بشما يارى كرده و توجه همه بلاد ايران و ممالك ديگر بحوزه قم بيشتر شده اكنون از لبنان، عراق، پاكستان، تركيه، آفريقا و از ممالك ديگر در قم طلبه داريم بايد ما شكر كنيم با اينهمه محظورات خدا ما را حفظ كرده و من بنوبه خود از همه طلاب تشكر ميكنم كه بعد از فوت آقاى بروجردى چند سال است كه محصلين مورد صدمات قرار گرفتهاند ليكن با استقامت روى پاى خود ايستادهاند الحمدلله[١] نظم خاصى هم پيدا كردهاند، با اينكه ما را متهم كرده بودند كه اين طلاب از ترس سربازى و نظام وظيفه فرار كرده و در قم جمع شدهاند و ما بايستى اينها را امتحان كنيم ليكن طلاب امتحان آنها را قبول نكردند و دو سال است كه طلاب را بسربازى ميبرند و در عين حال تعداد طلاب روزبروز زيادتر ميشود و طلبههائيكه بسربازى رفتهاند و در آنجا هم كاملًا خدمت بدين ميكند حتى يكى از آنها نوشته بود در اينجا مسجدى درست كردهام حالا كه شما به امتحان خودمان حاضر شديد و به فرهنگ امتحان نداديد فهميدند كه از ترس سربازى نيست انصاف نيست ما در اختيار فرهنگ فعلى قرار بگيريم، زيرا وضع فرهنگ امروز تأسفآور است بيشتر قوانين فرهنگ با دين مخالف است و سازش با دين ندارد داد مردم از فساد عمل ناشايسته آنها بلند شده حالا ما برويم تحت قانون آنها روحانيت بايد مستقل باشد. ميگفتند كه طلاب درس صحيح نميخوانند لذا ما هم امتحان كرديم امتحان بسيار مشكل. حالا دو سال است كه بسربازى رفتهايد چطور شده؟ تعداد طلاب از سابق بيشتر شده اگر واقعا ميخواهند در حق ما احسان كنند راستى ميخواهند روحانيت را حفظ كنند مدرسين علما و
نمايش تصوير
[١] اصل: الحمدوللّه.