حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٩٦ - موضوع مروجين مذهبى
______________________________
-
مستطاب حاج شيخ عطاءاللّه فقيهى سنجابى بود. آقاى هاشمى سنجانى مقدمات را نزد
ايشان در مدت كوتاهى با درجه بسيار خوبى سپرى مىكند و سپس براى ادامه تحصيل به
شهرستان اراك مىرود. در اراك، سطح را نزد استادانى چون مرحوم آيتاللّه سلطان و
حجهالاسلام آشيخ جعفر نماينده مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائرى و ديگر استادان طى
ميكند و با درجات عالى از عهده امتحانات برمىآيد و براى تكميل آن عازم قم مىشود.
در قم از محضر مراجع تقليدى چون مرحوم آيتاللّه حجت، مرحوم آيتاللّه بروجردى،
آيتاللّه گلپايگانى و آيتاللّه امام خمينى، در درس فلسفه و اسفار و فقه و اصول
بهرهها مىگيرد و در طريق رشد و كمال گامهاى بلندى برمىدارد. استفاده از درس
چنين استادانى آقاى هاشمى سنجانى را روحانى متفكر و متعهد، عارفى عميق، شاعرى
توانا، انسانى با تقوى و متواضع و عاشقى دلسوخته نسبت به خاندان ولايت و طهارت
مىسازد.
وى اجازات متعددى از حضرات آيات عظام چون مرحوم آيتاللّه حجت، مرحوم آيتاللّه ابوالحسن اصفهانى، مرحوم آيتاللّه بروجردى، آيتاللّه حكيم، آيتاللّه سيد عبداللّه شيرازى، آيتاللّه گلپايگانى و حضرت امام خمينى را در امور شرعيه دارا بوده است.
مرحوم آقاى هاشمى سنجانى پس از مراحل علمى در حوزه مقدسه قم، به درجه مدرسى علوم دينى نائل مىگردد و چند سالى را بتدريس مىپردازد و شاگردان متعهد و متقى نيز تربيت مىكند. در طول سالهاى سياه ديكتاتورى و خفقان رژيم منفور طاغوت وى در خطابهها و سخنرانيهاى متعدد خويش، امر بمعروف و نهى از منكر و مبارزه با ظلم و طاغوت را فراموش نكرده، با علاقه خاصى كه به خاندان ولايت و طهارت داشت در گفتار خود با بهرهگيرى از رهنمودها و پيامهاى امامان كفرستيز تشيع به روشنگرى و افشاگرى رژيم طاغوت مىپرداخت. در همين رابطهها چندين بار تحت تعقيب ساواك قم و اراك و چند سالى را نيز ممنوعالمنبر بوده است. آقاى هاشمى سنجانى بهنگام شروع انتخابات اولين دوره مجلس شوراى اسلامى از شهرستان اراك انتخاب شد و بيش از نيمى از آراء مردم آن ديار را بخود اختصاص داد و نماينده آن شهرستان گرديد.
در سنگر مقدس مجلس شوراى اسلامى در كميسيون امور اوقاف و خدمات كميتههاى امداد و خيرات شركت داشت و فعالانه وظيفه خويش را ايفا مىكرد تا اينكه بتاريخ هفتم تير ماه ٦٠ در جلسه مشورتى پيرامون اوضاع سياسى كشور با عدهاى از دوستان و همسنگران خويش در محل دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى بدست عمال شيطان بزرگ آمريكا، بشهادت رسيد و با مرگ خويش چهره جنايتكار اين شيطان بزرگ را بيش از پيش رسواتر ساخت و به آرزوى ديرينه خود رسيد. و براى هميشه در گلستان شهداى قم آرام گرفت.
از وى آثار قلمى چندى در فقه و اخلاق و وعظ و همچنين اشعارى چند در عرفان باقى مانده است.