حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٦٣ - موضوع پرداخت شهريه حكيم وسيله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ١٧/ ٤/ ٤٩
به: ٣١٦ شماره: ١٤٧٢/ ٢١
موضوع: پرداخت شهريه حكيم وسيله گلپايگانى
بعدازظهر روز ١٤/ ٤/ ٤٩ از طرف گلپايگانى شهريه حكيم را مقسمين حكيم پرداخت نمودهاند و بدرب حجرهايكه شهريه حكيم پرداخت ميشد، ابوالقاسم آشتيانى نوشته بود (شهريه حكيم دو ماه است قطع شده است و آيتاله گلپايگانى براى حفظ حوزه علميه و رفع حزن و اندوه طلاب پرداخت ميكند.) طبق اطلاع صحيح شهريه حكيم بميزان تقريبا ١٢٠ هزار تومان ميرسد و شهريه خود گلپايگانى در حدود صدهزار تومان و گلپايگانى روزانه حداقل سه هزار تومان پول متفرقه پرداخت ميكند.
نظريه شنبه: گلپايگانى در اين روزها در حدود ماهى سيصد هزار تومان خرج ميكند با در نظر گرفتن اين مبلغ و خرج بيمارستان و همچنين پولهائيكه به مدرسين و ساير شهرستانها و غيره خرج ميكند ترقى گلپايگانى بيشتر شده است يعنى دستگاه از فعاليت خود عليه گلپايگانى نتيجه عكس گرفته از طرف ديگر رويه گلپايگانى نفوذ خمينى را از بين ميبرد و چون گلپايگانى بشخصه آدم زيرك و سياسى نيست كه دولت را بكوبد و فورا تسليم ميشود هم چنانكه به دربار شكايت كرد و اين يكنوع تسليم بود بهتر بود يكى از اعضاء برجسته دربار به بهانه رسيدگى بشكايت بيايند و بمخالفت خاتمه داده شود. مخالفت دستگاه با اين جور اشخاص به ضرر دستگاه است.
نظريه يكشنبه: مفاد گزارش صحيح است گلپايگانى با پرداخت شهريه حكيم در ماه اول كسب وجاهتى نموده و بطوريكه استنباط ميشود وضع مالى وى بهتر شده و توانسته در ماه دوم هم
نمايش تصوير