حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦١٨ - موضوع سيدعبدالكريم رحيمى طلبه مدرسه عبدالخان
از: ٩/ ه تاريخ: ٦/ ٩/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٧٥٦٧/ ٩ ه
موضوع: سيدعبدالكريم رحيمى طلبه مدرسه عبدالخان[١]
عطف ٣٨٣١/ ٣١٦/ ٢٨/ ٧/ ٤٨
روز ٢٨/ ٨/ ٤٨ سعيد جوادى طلبه مدرسه نواب اظهار مىنمايد: «سيد عبدالكريم رحيمى طلبه مدرسه عبدالخان ساعت ٥/ ٣ بعدازظهر روز ٢٦/ ٨/ ٤٨ در مسجد جامع گوهرشاد در حضور عدهاى از طلاب حوزه علميه مشهد نسبت به دولت و دستگاههاى دولتى و شاهنشاه آريامهر اهانت و فحاشى مىنمود و مىگفت اين اعلاميه كه عليه حضرت آيتاله گلپايگانى در بين طلاب و علماء توزيع شده از طرف دولت است و دروغ مىباشد.
ملاحظات:
نظريه منبع خبر: طلبه سعيد جوادى جزو مخالفين است اگر موقعيتى مناسبى به دست آورد از هرگونه اقدام و تبليغ مضره روگردان نيست ولى اصولًا شخصى است بسيار زرنگ و باهوش اغلب تبليغاتى را كه مىنمايد از قول ديگران نقل قول مىكند و به اصطلاح دم به تله نمىدهد.
اظهاراتى را كه از قول طلبه سيدعبدالكريم رحيمى مبنى بر اهانت مقام شامخ سلطنت مىنمايد بعيد نيست كه بيشتر آن را شخصا اظهار و از طرف وى جعل نموده باشد و از طرفى خودش نيز گفته طلبه رحيمى را تأييد مىكند.
سعى مىشود به طلبه رحيمى نزديك شده تا شخصا از ايده و نظرات وى مسبوق و نحوه فعاليتش را بعدا به عرض خواهم رسانيد.
نظريه رهبر عمليات: دو نفر طلبه سعيد جوادى و سيد عبدالكريم رحيمى فاقد سابقه مضره
نمايش تصوير
[١] مدرسه عبدالخان، در مشهد اول پايين خيابان در جنب مقبره پير پالان دوز واقع شده است، تاريخ شروع بناء آن معلوم نيست، ليكن تاريخ تعمير آن در سنه هزار و دويست و نود و هفت بوده است.
ر. ك: حاج ملا هاشم خراسانى، منتخب التواريخ، صص ٦٠١.