حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٨٨ - درباره اظهارات آيتاله گلپايگانى
(پيشكار گلپايگانى) كه مورد اعتماد آيتاله است به تهران بيايد تا با وى مذاكره شود.
فلسفى به گلپايگانى پيشنهاد مىكند بهتر است يكى از اين دو كار انجام شود. اول اينكه با سركار سرهنگ نشاط در قم تماس گرفته و مطالب گفته شود تا مشاراليه به عرض مقامات برساند. دوم اينكه صافى به تهران بيايد تا وى (فلسفى) موجبات ملاقات او را با مسئولين امر فراهم نمايد. گلپايگانى اظهار مىدارد ساعت ٠٨٣٠ روز ٧/ ٨/ ٤٨- مجددا در اين زمينه تماس خواهد گرفت.
نظريه:
محرك اصلى آيتاله گلپايگانى در امر مخالفت با اقدامات دولت فرزند وى سيدمهدى گلپايگانى است و اين شخص با مهارت خاصى پدرش را در كليه امور راهنمائى و تحريك مىكند و مىتوان گفت در صورتى كه سيدمهدى در دستگاه گلپايگانى وجود نداشت اقدامات مضره پدرش به حداقل ممكن مىرسيد و شايد اصولًا با توجه به ضعف اراده گلپايگانى فعاليتى از وى مشهود نمىشد و آيتاله گلپايگانى شخصا كوشش مىكند از هر فرصتى به نفع خود بهرهبردارى نمايد از جمله سخنرانى اخير وى در مورد سينما بوده كه ضمن آن انتقاداتى از مسئولين امر نموده و قبلًا در يكى از مذاكرات خصوصى خود اظهار داشته بود منظور او حمله به شاه بوده و هم اكنون كه ظاهرا مطمئن شده سخنرانى او را به شرف عرض همايونى رساندهاند ضمن ابراز خرسندى از اين موضوع به منظور تبرئه خود اظهار داشته مقصودش اهانت به مقام شامخ سلطنت نبوده است.
ضمنا با توجه به اينكه از طرف ساواك نسبت به مجدالدين مصباحى فوقالعاده ارفاق شده و عليرغم فعاليتهاى ضدميهنى وى با منبر رفتنش موافقت گرديده معهذا همچنان به رويه ناصواب خود ادامه داده و طبق سيرت باطنى
نمايش تصوير