حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٠٢ - موضوع پيك مذهبى آيتاله گلپايگانى به شهرستانها
از: ٦ و تاريخ: ٢٥/ ٦/ ١٣٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٢٢٠٥٣/ ه
موضوع: پيك مذهبى آيتاله گلپايگانى به شهرستانها
در تاريخ ٧/ ٦ آخوندى به نام حجازى كه در ايام عزادارى براى وعظ و روضهخوانى به اشترنيان بروجرد مىآمد به محل مزبور آمده و با حاج سيدغلامرضا موسوى و يكى دو تن از فاميل گودرزيها كه از خورده مالكين آنجا است تماس گرفته است سيد غلامرضا موسوى در مورد آمدن معمم مزبور اظهار داشته حجازى نماينده آيتاله گلپايگانى است و آيتاله وى را مأمور نموده است به اهالى بگويد كه دولت ايران طرفدار اسرائيل است و آيتاله گلپايگانى در قم و مشهد سخنرانيهايى در مورد آتش زدن مسجدالاقصى ايراد نموده و اعلاميه در قم صادر نموده ليكن مأموران سازمان امنيت از توزيع آن جلوگيرى و چاپخانه را غارت كردهاند و در روز ١٥ مرداد (احتمالًا ١٥ خرداد) درب مدرسه علميه قم را بستهاند چون آقاى گلپايگانى از كليه طلاب علوم دينى دعوت كرده بود در آنجا اجتماع نمايند. آيتاله گلپايگانى در سخنرانيهاى خود اظهار داشته كه آيتاله شريعتمدارى را مجبور نموده بودند تلگراف انزجار عليه دولت عراق بزند و اين را از وى هم خواسته بودند ليكن امتناع كردم. سيد غلامرضا موسوى در دنباله اظهارات خود اضافه نموده كه آخوند مزبور گفته است كه آيتاله گلپايگانى نماينده خود را محرمانه به شهرستانها فرستاده تا به مردم هوشيارى دهند كه در روز موعد مردم پشتيبانى خود را از آيتاله گلپايگانى و به مخالفت با اسرائيل كه مسجدالاقصى را آتش زده و دولت ايران باز هم از اسرائيل پشتيبانى مىنمايد ابراز نمايند.
نظريه منبع: آخوند مزبور از پيروان آيتاله گلپايگانى است و حضور وى به مدت يك روز در غير
نمايش تصوير