حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٩٢ - درباره ارسال نامه از حوزه علميه قم
شماره: ٢٨٧٠/ ٢١ تاريخ: ٢٠/ ٦/ ٤٨
از: ساواك قم
به: مديريت كل اداره سوم ٣١٦
درباره: ارسال نامه از حوزه علميه قم
بدين وسيله يك برگ فتوكپى نامهاى كه از طرف حوزه علميه قم به عنوان آقاى بهاءالدين مهدوى از قم به تهران ارسال گرديده جهت استحضار از مفاد آن به پيوست تقديم مىگردد[١] مقرر فرمايند در صورت تصويب و موافقت فتوكپى يا رونوشت نامه مذكور با اضافه نمودن مطلب (رونوشت جهت استحضار حضرت آيتاله ... فرستاده مىشود بلكه با آگاهى از وضع نابسامان ما طلاب درباره بهبودى اوضاع و احوال رقت بار ما محضا للّه فكرى بكنند) براى آيات قم وسيله پست فرستاده شود.
رئيس ساواك قم- مهران
آقاى اوانى- گزارش عرضى تهيه شود ٢٥/ ٦
نمايش تصوير
[١] نامه مزبور را در پيوست سند ٢/ ٧/ ٤٨ ببينيد.
اين هم يك نمونه ديگر از شگردهاى ظالمانه ساواك عليه فقيه و مرجع تقليد شيعيان است، به راستى جرم مرحوم آيتاله گلپايگانى چه بوده است كه تمام عوامل پيدا و ناپيداى رژيم پهلوى تلاش مىكردند به هر شكل ممكن اسباب تضعيف و بىاعتبارى او را در ميان امت مسلمان فراهم آورند؟! دست و پاى او را در دفاع از منويات اسلام و مصالح مسلمين ببندند، البته در وابستگى رژيم جبّار پهلوى به اردوگاههاى صهيونيسم و سرسپردگى به آنان و اجراى سياستهاى آنها ترديد نبود، نمونه واضح آن آتشسوزى مسجدالاقصى و ژست منفعلانه رژيم در نحوه انعكاس آن در ميان مسلمانان ايران از يك سو و از سوى ديگر ايجاد تضييقات و رجاله بازيهاى سياسى امنيتى عليه آيتاله گلپايگانى و عالمان راستين و مبارز مىباشد، همانطور كه در اسناد مربوط ملاحظه مىكنيد عوامل ساواك سعى مىكردند از هرگونه موضعگيرى آيتاله گلپايگانى عليه صهيونيستها جلوگيرى كنند. اينك كه تلاششان ناكام مانده، سعى مىكنند اسباب بىاعتبارى ايشان را در ميان امت اسلام فراهم نمايند. همانطور كه در سند شماره ٢٨٧٠/ ٢١- ٣٠/ ٦/ ٤٨ و اسناد مشابه آن( كه در اين مجموعه زياد مىباشد) آمده است. رئيس ساواك قم طرحى را براى تبليغات عليه آيتاله گلپايگانى به اداره كل سوم ساواك پيشنهاد مىكند و در سند شماره ٢٩٦٦/ ٢١- ٢٩/ ٦/ ٤٨ اضافه مىنمايد اعلاميه( كه عليه آقاى گلپايگانى تنظيم شده است) به صورت شبانه بدون اينكه در محلى نصب گردد، در حوزه علميه قم توزيع شده و نسخى از آن به طريق مقتضى وسيله آيات بدون آگاهى قبلى آنان نزد هر يك فرستاده شود. تأكيد رئيس ساواك بر اين است كه« اعلاميه صورت بازار سياه پيدا كند و خوانندگان را در انتظار مطالب ديگر بگذارد و با اين ترتيب اذهان طلاب حوزه علميه قم متوجه اعمال خلاف آيات گرديده و خود او سوژهاى براى مشغول نمودن فكر طلاب حوزه علميه قم خواهد بود و چون در خاتمه اعلاميه به خوانندگان نويد اطلاعات ديگرى داده شده نزديك به افتتاح سينما اعلاميه ديگرى كه حاكى از وضع دارائى و اموال منقول و غيرمنقول يكى از آيات( گلپايگانى) بدون آنكه نامى از وى برده شود تهيه و توزيع گردد.» برابر سند ٢/ ٧/ ٤٨ و در پى طرح فوقالذكر ساواك قم اعلاميه ديگرى را با عنوان شخصى كه ساواك او را براى پيشبرد اين گونه وقايع به كار گرفته بود، تحت عنوان« شكوائيه طلاب» به ساواك مركز پيشنهاد مىنمايد تا از آن رهگذر نيز عليه آيتاله گلپايگانى به اصطلاح جنگ روانى و تبليغاتى راه اندازد. ساواك مركز طى دستورالعملى به ساواك قم در سند ٣٨٣٧/ ٣١٦- ٢٧/ ٧/ ٤٨ مىگويد: به نحو غيرمحسوس شايع نمايند آيتاله گلپايگانى از عوامل دولت بعثى عراق مىباشد و به نفع راديو عراق و عليه دولت ايران فعاليت مىكند».
براى توضيح بيشتر به اسناد: ٣٤٤٧/ ٣١٦- ٦/ ٧/ ٤٨ و ٣٣٩٩/ ٣١٦- ٥/ ٧/ ٤٨ و سند ٣/ ٦/ ٤٨ و ٢٣/ ٧/ ٤٨.
ضمنا فتوكپى نامه موصوف را در پيوست سند شماره: ٢٩٦٦/ ٢١ تاريخ ٢٩/ ٦/ ٤٨ ببينيد.