حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٤٤ - موضوع اظهارات گلپايگانى و سيدمهدى
آيد پس از خداحافظى برقعى سيدمهدى به گلپايگانى گفت آقا چرا اين حرفها را نزد برقعى گفتى اين برقعى با رئيس سازمان رفيق است و الآن تمام مطالب را تلفن كرده و به وى مىگويد چرا گفتى من صحبت نمىكنم چرا گفتى مىخواهم فسادى نشود و اگر حس كنم جريان فيضيه پيش مىآيد تعطيل مىكنم الآن برقعى به رئيس سازمان مىگويد خاطرتان جمع باشد روز جمعه هيچ خبرى نيست و گلپايگانى ترسيده سيدمهدى از گلپايگانى خواست كه هيچ وقت جلوى برقعى حرف نزن. حالا اگر اينها جلوگيرى بكنند خيلى خوبست زيرا ممكن است در صورت تشكيل جلسه دولتيها به نفع خودشان استفاده بكنند و ممكن است در جلسه يك نفر مداح بلند شود و بگويد اعليحضرت قرار شد مسجدالاقصى را مرمت كند و ممكن است بعد هم در روزنامه بنويسند پيرامون منويات شاهنشاه در مدرسه فيضيه مجلس منعقد شد و بنا شد به مسجدالاقصى كمك كنند. سيدمهدى گفت اگر ممانعت كنند خوبست در هر صورت ما كه كار خودمان را كرديم و انقلاب را شروع نموديم و انقلاب را به يك مرحله رسانيديم همين بس است. سيدمهدى گفت به هر حال دولت بايد متوجه باشد كه اگر اعراب ولو صد سال ديگر از مسئله فلسطين و يهوديان فارغ شوند به سراغ ايران مىآيند و به حساب ايران مىرسند.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحيح است. هدف از اشاره به نام آقا فضلاللّه صاحب چاپخانه علميه كه مبادرت به چاپ اعلاميه نموده و منظور از تلگراف، تلگراف مهدوى بوده كه به گلپايگانى مخابره شده تمام آتشها را سيدمهدى فرزند گلپايگانى دامن مىزند و او نمىتواند آرام باشد علما و روحانيون ديگر كمتر ديده مىشود در
نمايش تصوير