حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٤٣ - موضوع اظهارات گلپايگانى و سيدمهدى
لذا گفتند اين اعلاميه شما مملكت را آشوب مىكند چه آشوبى فقط ايران عزا مىگيرد چه مانعى دارد. گلپايگانى اضافه كرد كه من در جريان سابق هر كار كردند تلگراف نكردم و لذا مردم فهميدند كه دولت مىخواهد اين تلگرافها بشود برقعى گفت بعيد نيست عراقيها عمال اسرائيل باشند زيرا نبايد در اين موقع حساس اين چند نفر را اعدام كنند. مهدى گفت جريان مسجدالاقصى از بس بزرگ بود اعدام اين چند نفر نتوانست افكار عمومى را برگرداند.
گلپايگانى به برقعى گفت على ايحال شما آماده و مهيا باشيد و يك بيانيه هم مىدهم بخوانيد چيز مهمى نيست و جنبه انتقادى ندارد. برقعى گفت اينها نادانى كردند و بد كردند گلپايگانى اظهار داشت آخر تمام دنيا اظهار ناراحتى بكند ولى من نكنم؟
گلپايگانى اضافه كرد سپاه دانش زن و قضات زن و سپاه دانش مختلط به هم بر نمىخورد اگر ما بخواهيم حرف بزنيم حرف زياد است وى افزود ديروز مىخواستم روى منبر يك حرفهائى بزنم ترسيدم جمعيت صلوات بفرستند و شلوغ شود- نامبرده اضافه كرد كه اين سازمان تا يك كشت و كشتارى نشود از قم نمىرود آخر فايده اين سازمان چيست و افزود من مىخواهم مملكت شما را از اتهام يهودى بودن بيرون بياورم نمىگذاريد. الآن بهترين موقع است كه ايران از اتهام درآيد زيرا بعد از اين جريانات ايران كه نمىتواند با اسرائيل رابطه داشته باشد لذا بهترين موقع است الآن است كه علما جلو بيايند و مردم هم دنبال علما هم دولت ايران از اتهام بيرون بيايد و هم ايرانيها و در اين صورت آمريكا هم نمىتواند حرف بزند زيرا تمام مسلمانان دنيا عزادار هستند و دولت هم بهانه دارد كه به آمريكا بگويد كه ما اگر جلوگيرى كنيم متهم مىشويم و به عقيده من بهترين موقعيت براى دولت پيش آمده كه خودش را خوشنام كند و از اتهام يهودى بودن بيرون
نمايش تصوير