حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٤٢ - موضوع اظهارات گلپايگانى و سيدمهدى
از: ٢١ تاريخ: ٨/ ٦/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٢٥٤٩/ ٢١
موضوع: اظهارات گلپايگانى و سيدمهدى
ساعت يازده صبح چهارشنبه ٥/ ٦/ ٤٨ مرتضى برقعى واعظ با آيتاله گلپايگانى در منزل ايشان با حضور سيدمهدى فرزند وى ملاقات و گلپايگانى از برقعى مىخواهد كه عصر روز جمعه در مدرسه فيضيه منبر برود و بيانيه آقا را هم قرائت كند گلپايگانى افزود براى مجلس جمعه اجازه نمىگيريم ولى با خودشان اتمام حجت مىكنيم كه اگر بنا شود جريان مدرسه فيضيه تكرار شود روز جمعه جلسه را تعطيل مىكنيم ما مىخواهيم مجلس آبرومندانه باشد و آبروى مسلمانان و روحانيت حفظ شود و از اتهام درآيند زيرا انسان به هر كشور عربى برود مىگويند يهودى آمد.
گلپايگانى به برقعى گفت ما نمىخواهيم انتقاد كنيم فقط تاريخ مسجدالاقصى و عين جريان را شرح دهيد وى اضافه كرد من در سخنرانى قصد داشتم صحبت كنم و اين قدر تندى كنم ولى جريان گرفتن آقا فضلاله[١] مرا ناراحت ساخته بود گلپايگانى افزود من در صحبت گفتم بايد مسئله عرب و اسرائيل را كنار گذاشت و مسئله اسلام و اسرائيل به ميان آورد و بعد ديشب ديدم روزنامه اسلام و اسرائيل را نوشته معلوم مىشود اينها حرفهاى ما را فورا به مركز گزارش كردند.
سيدمهدى گفت يك تلگراف براى ما آمده و ديروز قم رسيده امروز به دست ما دادند اين نتيجه فحشها بود كه ديروز آقا داد زيرا اگر صحبت نكرده بود بعيد بود كه تلگراف را بما بدهند برقعى گفت ممكن است در تهران هم عزا بگيرند مهدى پاسخ داد اگر اينها بگذارند ما يك روز تمام مملكت را سياهپوش مىكنيم مهدى اضافه كرد كه فقط دستگاه روى آقا حساسيت دارد والا با عزا مخالف نيست گلپايگانى گفت بله اينها از اسم من بدشان مىآيد و
نمايش تصوير
[١] مقصود، آقاى سيد فضلاللّه طباطبائى صاحب و مدير چاپخانه علميه مىباشد، كه به دليل چاپ اعلاميه آيتاللّه گلپايگانى عليه اسرائيل و صهيونيستها، ساواك او را تحت فشار و آزار قرار داد.