حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٣٩ - موضوع شنود پايگاه در تاريخ ٦/ ٦/ ٤٨ از منزل آيتاله گلپايگانى
ناشناسى كه صداى وى شناخته نشد: رئيس رومانى كه دشمن سرسخت اسلام است و در تمام جهات رأى بر عليه اسلام داده است و نبايد اصلًا دعوتش كنند.
آيتاله: من ديروز به برقعى گفته بودم بيايد برود منبر ولى چون تلگراف را در روزنامه نوشته بودند من خواستم منويات را نشان بدهم بگويم منويات چيست و اينكار منويات نيست. من به برقعى گفته بودم منبر برود ملايم هم بگويد و در مجلس تندى نشود بعدا اين آقاى ساواك تلگراف كرد به پيروى از منويات اعليحضرت [ناخوانا] كرده گفتم كسى نرود منبر خودم مىروم تا يك كمى از منويات صحبت كنم منويات اين است شما اشتباه كرديد اگر منويات بود فلان و فلان كار نمىشد.
ناشناس: در جشن مشروطيت رفته بودند لاى زنها
صافى: اينجا نوشته است به قرارى كه جمعى از معممين نقل كردهاند.
آيتاله: معممين حامى قرآن اين معممين سازمانيها هستند.
شناس: حقيقت اين است كه خودشان هم مىدانند در جامعه چقدر منفورند كه هر كس بخواهد به او توهين بكند مىگويد به پيروى از منويات اين توهين است.
ناشناس: حرفى نزدهاند راجع به فردا
آيتاله: غيرمستقيم چرا توصيه مىكنند و مستقيم نه. هنوز يك ادارى نيامده است كه بگويد همه غير ادارى هستند كه مىآيند و پيدا است كه آنها را فرستادهاند كه مىگويند نرويد منبر اگر مىرويد ملايم.
ناشناس: سازمانيها چقدر منفورند، كسى نيست كه از اينها بدش نيايد آقاى شريعتمدار را هم مىخواهند ضايع[١] كنند.
نمايش تصوير
[١] اصل: زايع.