حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٢٩ - موضوع سخنرانى گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٦/ ٦/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٢٥٤٧/ ٢١
موضوع: سخنرانى گلپايگانى
ساعت ٥/ ٩ روز ٤/ ٦/ ٤٨ نامبرده در مسجد اعظم نطقى به اين مضمون ايراد كرد. ما هرچه سكوت ميكنيم و از سياست كنارهگيرى مينماييم دستگاه اشتباه كرده و سوءتفاهم ميكند چندى پيش روزنامه فرمان عليه من مطالبى نوشته بود داير براينكه چرا مثل جدت حسين با كفار نميجنگيد و غيره و شهيد نميشوند من اصلًا چيزى نگفتم ولى الآن بايد سئوال كرد كه من گيرم آنها را كفار دانسته و با آنها وارد جنگ شدم بمن گفتند كه شما چطور مسلمان هستيد كه در شهرهاى مذهبى شما مركز فسق و فجور و سينما است و گفتند شما چطور مسلمانيد كه دختران و زنان سپاه دانش ميروند پسرها و دخترها در دبيرستانها و دانشگاهها مخلوط هستند در حاليكه ما در شهر مقدس كربلا و نجف به احترام آنها سينما و غيره نساختهايم آن وقت من به اينها چه بگويم؟ اى نويسنده روزنامه فرمان اصلًا نميدانم من بدستگاه چه كردهام مثل يك فرد جانى مرا اذيت و مراقبت ميكنيد.
يكنفر ارسال نمودم مسجد و غيره درست كرد بعد دستگاه از ايشان التزام گرفته كه ديگر چون نماينده فلانى هستيد اينجا نيائيد. امسال در مشهد خانه من محاصره سازمان امنيت بود سوار ماشين ميشدم با موتورسوارى مرا تعقيب ميكردند درباره آتشسوزى مسجدالاقصى كه عزاى ملى است يك نوشتهاى دادم فورا سيد فضلاله چاپخانهاى را بردند و آنقدر اذيت كردهاند كه خدا ميداند در حاليكه نوشته برعليه اسرائيل چاپ كرده است و آن وقت ميگويند كه چرا اجازه نگرفتهايد پس آزادى يعنى چه گويا ميگويند نان خوردن آزاد است ولى بايد اجازه گرفت خود دنيا بداند كه ما آزادى نداريم اينقدر كه براى اسرائيل كار كردهايد دولت عراق و اسلام تمام
نمايش تصوير