حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٨٦ - موضوع ملاقات استاندار با گلپايگانى
از: ٩/ ه تاريخ: ٢٠/ ٥/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٤٨٩٦/ ٩ ه
موضوع: ملاقات استاندار با گلپايگانى
عطف ١٣٣/ ٣١٦- ١٧/ ٥/ ٤٨
روز ١٧/ ٥/ ٤٨ آقاى پيرنيا استاندار خراسان شيخ محمدرضا نوغانى واعظ را احضار و اظهار مىنمايد «من در نظر دارم از گلپايگانى ديدن نمايم به شرط اينكه ايشان از من بازديد كند شما جريان را به وى اطلاع داده نظر او را به من بگوئيد» شيخ رضا نوغانى اظهار مىنمايد «من رابطه خوبى با گلپايگانى ندارم زيرا فرزندان فضول و بىادب و هوچى دارد و خودش هم شخصيت بارزى كه از او پذيرايى و استقبال و تجليل شود ندارد ولى امر شما را اطاعت مىكنم.» شيخ رضا نوغانى پيغام آقاى استاندار را به گلپايگانى مىدهد سيد مهدى گلپايگانى در پاسخ نوغانى اظهار مىنمايد «پيرنيا مىخواهد رد گم كند چون به ديدن شريعتمدارى رفته در نظر دارد به ديدن آقا هم بيايد كه بگويند من از تمام علماء ديدن مىكنم لازم نيست ايشان از پدر من ديدن كند زيرا آمدن وى به نزد پدرم باعث بدنامى پدرم مىشود و علاوه بر اين پدر من ابدا حاضر نيست از استاندار بازديد نمايد زيرا هرچه ما از اين افراد به دور باشيم بهتر است و اگر به آنها نزديك شويم به موقعيت ما لطمه وارد مىگردد.» پيغام سيدمهدى گلپايگانى به آقاى استاندار گفته مىشود مجددا آقاى پيرنيا پيغام مىدهند «روش من در استان اين است كه به تمام علماء و جامعه روحانيت محبت نمايم با آنها ملاقات كرده و صحبت كنم و اين ديد و بازديدها باعث رفع اختلاف شده و به نفع طرفين است و به نفع ايشان است كه من از ايشان ديدن نمايم و ايشان به بازديد من بيايند و اگر آمدن ايشان به منزل من اشكال دارد در موزه آستانه از من بازديد نمايند «آيتاله گلپايگانى در
نمايش تصوير