حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٨٣ - موضوع آيات شريعتمدارى و گلپايگانى
از: ٩/ ه تاريخ: ٢٠/ ٥/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٤٩٠٠/ ٩ ه
عطف به ٢٤١١/ ٣١٦- ٩/ ٥/ ٤٨
موضوع: آيات شريعتمدارى و گلپايگانى
پيرو ٤٧٤٤/ ٩ ه- ١٣/ ٥/ ٤٨
ساعت ٢٠٠٠ روز ١٥/ ٥/ ٤٨ جناب آقاى پيرنيا[١] نيابت توليت عظمى و استاندار خراسان و سركار سرهنگ صالحى مديركل اداره اوقاف به ديدن آيتاله شريعتمدارى مىروند و آقاى پيرنيا به شريعتمدارى تعارف كردهاند كه در هر كجاى آستانه مىخواهند نماز بخوانند ايشان قبول نكرده است.
از روز ١٤/ ٥/ ٤٨ به دستور آيتاله شريعتمدارى به كليه طلاب ١٤ مدرسه حوزه علميه مشهد تقسيم عمومى نموده و به هر طلبه معيل مبلغ ٤٠٠ ريال و به طلاب مجرد ٣٠٠ ريال پرداخت مىنمايند و اين وجه بين بيش از ١٢٥٠ نفر تقسيم گرديده است.
آيتاله شريعتمدارى دستور داده است كه صورت اسامى وعاظ و مداحين را به وى تسليم نمايند تا به آنان هم وجه تقسيم كند. ضمنا در نظر دارد به پيشنمازها هم پول پرداخت نمايد.
به طورى كه سركار سرهنگ صالحى مديركل اوقاف خراسان اظهار داشته «آيتاله شاهرودى به چند نفر از علماء و اشخاص اظهار نموده اداره اوقاف از ما التزام گرفته است كه جاى نماز خود را به شريعتمدارى بدهيم ضمنا سرهنگ اكسير رئيس شهربانيهاى خراسان هم به چند نفر گفته است كه به او دستور دادهاند از شريعتمدارى تجليل نمائيم و اين موضوع به گوش شريعتمدارى رسيده خيلى ناراحت شده و از رفتن به نماز خوددارى نموده است.
نظريه منبع خبر: آيتاله گلپايگانى به هر طلبهاى معيل مبلغ ٢٥٠ ريال و مجرد ٢٠٠ ريال وجه تقسيم نموده و اين
نمايش تصوير
[١] باقر پيرنيا فرزند ابوالحسن در سال ١٢٩٤ ش در تهران متولد شد. بعد از خاتمه تحصيلات مقدماتى به دانشكده علوم وارد و به اخذ ليسانس در رشته رياضى و همچنين دانشنامه از دانشسراى عالى در قسمت علوم تربيتى نائل آمد. در سال ١٣١٩ وارد خدمات دولتى گرديد و سمتهايى منجمله: سرپرست پيشكارى استان نهم در وزارت دارايى، رئيس حسابدارى وزارت كار، مدير كل حسابدارى وزارت امور خارجه، معاون و كفيل خزانهدارى كل، معاون وزارت دارايى، وزير مختار ايران در واشنگتن، استاندار فارس، نيابت توليت آستان قدس رضوى و ... را عهدهدار بود. ساواك در سند
بيوگرافى او چنين آورده است:« فردى متواضع، معاشرتى و مردمدار، مدير و كاردان و عياش و خوشگذران و علاقمند به ميهمانيهاى شبانه و كشيدن ترياك و نوشيدن ويسكى مىباشد. نامبرده از عناصر مورد اعتماد رژيم شاهنشاهى و به ويژه شخص وزير دربار( علم) بوده و همواره از حمايتهاى وى برخوردار بوده است. پيرنيا از اعضاى جمعيت فراماسونرى و لژهاى« فردا» و« ايران» بوده و در مدت تصدى مسئوليتهايش طبق گزارشات متعدد ساواك سوءاستفادههاى كلان مالى نموده است به ويژه در زمان سرپرستى توليت آستان قدس رضوى كه گوشهاى از گزارشات اين چنين حكايت مىكند:« ... واگذارى ميليونها متر مربع از اراضى آستان قدس رضوى در بهترين نقاط مشهد بدون انجام مزايده و حتى بدون دريافت كوچكترين وجهى به ايادى خويش و برخى از مقامات محلى و دولتى در منطقه.- واگذارى ٢٧٠٠٠٠ متر مربع از اراضى آستان قدس رضوى به عنوان حقالسكوت به چند نفر از مخبرين جرايد و روزنامهنگاران محلى بدون انجام كوچكترين تشريفات ادارى.- استفاده شخصى تعدادى از ايادى استاندارى از قالى و قاليچه و اموال آستان قدس رضوى سرقت و فروش قرآنهاى خطى بسيار نفيس آستان قدس رضوى به آمريكائيان و ...» فرد مذكور چنان مورد توجه و علاقه رژيم شاهنشاهى و شاه بوده كه به اخذ دو نشان معتبر و درجه اول تاجگذارى و درجه يك همايون مفتخر گرديده است!