حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٠٤ - موضوع سيد مهدى گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ١٠/ ٤/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ١٧٨٣/ ٢١
در تاريخ ٨/ ٤/ ٤٨ ساعت ١١٢ صبح عدهاى از نمايندگان علماى تهران به قم آمده و با گلپايگانى ملاقات و درباره اوضاع عراق اظهار داشتهاند كه صلاح است سفراى دولتها را بخواهيم و به آنها بگوئيم كه دولت عراق به علما توهين مىكنند. لذا شما به دولت متبوع خود بگوئيد كه از دولت عراق بخواهد كه به علماى اسلام توهين نكنند. يكى از حاضرين اظهار مىكند ممكن است سفراء نيايند گلپايگانى اظهار مىكند نه مىآيند ولى بايد قدرى صبر و تأمل كرد. يكى از حاضرين اظهار كرد كه آقاى حكيم يك نامه براى شريعتمدارى داده. گلپايگانى سئوال كرد مضمون نامه چه بوده است مخاطب گفت آقاى حكيم نوشته هر كار كه بكنند براى ما مفيد است بعد گلپايگانى گفت حجتى گذرنامه داشته آنها گفتند كدام حجتى گفت آن حجتى كه با شريعتمدارى رابطه دارد گلپايگانى مىگويد لابد حجتى عراق رفته و نامه آورده سپس اين عده خداحافظى كرده و گفتهاند عصر مىآيند. گلپايگانى افزود ما هم با علماء تهران موافق نيستيم ولى بايد تأمل بكنيم.
بعد از خروج اين عده على صافى نزد گلپايگانى آمده و گلپايگانى به وى موضوع را ميگويد كه اين عده نماينده علماى تهران هستند و فعلًا به منزل شيخ مرتضى حائرى رفتهاند و قرار شده عصر دوباره بيايند كه درباره آقاى حكيم صحبت كنيم كه علما دسته جمعى يك كار بكنند و تمام سفراء را بخواهيم بيايند اينجا. صافى گفت مگر اطلاع نداريد كه راديو عراق ديشب و پريشب چه گفته صافى افزود راديو بغداد گفته كه علماى يهودى و اسرائيلپرست تلگراف و براى آيتاله حكيم اقدام كردهاند. بعد گلپايگانى گفت لابد علماى تهران چون اين حرفها را
نمايش تصوير