حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٢٤ - موضوع گشايش كتابخانه دارالتبليغ اسلامى قم
رونوشت گزارش خبر شماره ١٣٧٢/ ٢١- ١٥/ ٣/ ٤٨
موضوع: گشايش كتابخانه دارالتبليغ اسلامى قم
پيرو شماره ٩٧٧/ ٢١- ١٣/ ٣/ ٤٨
از ساعت ١٦ روز ١٣/ ٣/ ٤٨ مجلس جشنى به مناسبت افتتاح كتابخانه دارالتبليغ اسلامى قم در محل مؤسسه مذكور برگزار گرديد و با توجه به اينكه از يك هفته قبل طى دعوتنامههاى چاپى جهت شركت در اين مراسم از اهالى قم و ساير شهرستانها دعوت به عمل آمده بود لذا تعدادى در حدود دو هزار نفر از علماء و روحانيون- طلاب و اصناف و بازرگانان در آن شركت داشتند. در ساعت ١٥/ ١٧ پس از اعلام برنامه آياتى چند توسط كوچكزاده تلاوت و سپس آقاى اديب لارى مدير داخلى دارالتبليغ شمهاى از تاريخچه تأسيس دارالتبليغ و كتابخانه بيان و ضمن آن اعلام نمود اين مؤسسه به ابتكار آيتاله شريعتمدارى ايجاد و در مدت ٤ سال پيشرفتهاى قابل ملاحظهاى نائل گرديده است وى از مردم تقاضاى مساعدت جهت گسترش فعاليتهاى دارالتبليغ نمود سپس سيد غلامرضا سعيدى[١] يكى از نويسندگان دارالتبليغ درباره فعاليتهاى اين مؤسسه سخنانى ايراد و ضمن اشاره به فهرست نشريات و تيراژ آنها اظهار داشت دارالتبليغ داراى دو نوع نشريه است. يكى مجله ماهيانه مكتب اسلام[٢] كه هر ماه متجاوز از چهل هزار جلد منتشر مىگردد دوم نشريات و جزواتى است كه ماهيانه چاپ و به طور رايگان در اختيار مردم قرار مىگيرد و اين نشريات به تمام نقاط جهان نيز فرستاده مىشود و روز به روز تعداد طالبين آن افزايش مىيابد. آنگاه صدر بلاغى[٣] واعظ به منبر رفت. ابتدا مطالبى پيرامون ولادت پيغمبر ايراد و سپس درباره اهميت دارالتبليغ اسلامى و ارزش كتابخانه در اجتماع فعلى سخنرانى نمود و اظهار داشت در
نمايش تصوير
[١] مرحوم سيدغلامرضا سعيدى در اوايل سال ١٣١٤ ه ق در قريه« نوزاد» از توابع شهرستان بيرجند ديده به جهان گشود تحصيلات ابتدايى را در مكتب خانه زادگاهش گذراند و سپس همراه خانوادهاش به بيرجند رفت. وى در سن ٢١ سالگى پس از فرا گرفتن علومى چون رياضى، طبيعى، هيئت و نجوم و هم چنين زبانهاى عربى، فرانسه، انگليسى به خدمت در بانك مشغول گرديد. سپس عهدهدار تدريس در مدرسه« شوكتيه» شد. در سال ١٣٢٠ به تهران آمد و با همكارى آقاى دكتر سيدجعفر شهيدى مجله فروغ علم را منتشر ساخت. پس از تأسيس دولت پاكستان به سال ١٩٤٧ ميلادى از وى دعوت به عمل آمد تا در مؤتمر اسلامى در كراچى شركت كند و از آن پس بود كه استاد سفرهاى متعدد ديگرى به پاكستان و هندوستان كرد كه همين سفرها منشأ آشنايى عميق و جدى استاد با آرا و انديشههاى مرحوم علامه محمد اقبال لاهورى شد. اين مرتبه آشنايى بحدى بود كه استاد بقيه عمر را در مسيرى كه اقبال نمايانده بود يعنى در راه احيا تفكر دينى در عصر حاضر گام برداشت و با تأليف و ترجمه كتب و مقالات متعدد خدمات ارزندهاى به عالم اسلام تقديم داشت.
سيدغلامرضا سعيدى در روز سه شنبه ٢٢ آذرماه ١٣٧٦ دعوت حق را لبيك گفت و به ديدار معبود شتافت.
( جهت آشنايى با شخصيت علمى و خدمات فرهنگى ايشان به كيهان فرهنگى مهرماه سال ١٣٦٤ مراجعه شود.)
[٢] هنگامى كه جمعى از روحانيون حوزههاى علميه خلاء يك نشريه علمى- عمومى در حوزه را مشاهده كردند، آيتاللّه مكارم شيرازى همراه گروهى از فضلاى حوزه اقدام به راهاندازى نشريه آبرومندى به نام درسهايى از مكتب اسلام كردند. اين نشريه با كمك مالى يكى از زعماى حوزه علميه قم و جمعى از تجار نيكوكار و با ايمان شروع به انتشار كرد و در جهان شيعه، بىسابقه و شايد از نظر وسعت انتشار در ميان مجلات علمى- دينى در تمام جهان اسلام درجه اول را حائز باشد و راه نوينى بر روى فضلا و دانشمندان جوان حوزه گشود. اولين شماره اين مجله در آذرماه ١٣٣٧ منتشر گرديد و آيتاللّه مكارم شيرازى در نقش صاحب امتياز، مدير مسئول و يا نويسنده اين ماهنامه سهم به سزائى داشته است.
[٣] مرحوم سيد صدرالدين بلاغى فرزند سيد حسن حسينى در سال ١٢٩٠ ه ش در نايين در ميان خانوادهاى روحانى به دنيا آمد-- و دوران كودكى و نوجوانى را در شهر خود، زير نظر پدر بزرگوارش كه از علماى معروف و مدرسين مشهور نائين بود تربيت شد و تعليم يافت. حجهالاسلام والمسلمين مرحوم سيد صدرالدين بلاغى پس از تحصيل مقدمات در خدمت پدرش و آشنائى با مبانى علوم اسلامى به اصفهان و شيراز رفت و مدت ٢٠ سال تمام به تحصيل علوم منطق، فلسفه، اصول، فقه و حديث در نزد اساتيد بزرگ مشغول شد و سپس در سال ١٣١٨ از شيراز به مشهد مقدس رفت و مدت دو سال در آن سامان ضمن تعليم و تدريس به ايراد سخنرانى در مجامع و محافل مذهبى پرداخت و از سال ١٣٢٠ به تهران آمد و به تبليغ و ارشاد در مساجد و محافل اسلامى مشغول شد و در همين دوران گفتارهاى مذهبى وى از« راديو» پخش مىگرديد. از اين هنگام تا آغاز مبارزات سياسى- اجتماعى ملى شدن صنعت نفت به نشر انديشه اسلامى در محافل گوناگون و تأليف و نشر مقالات و كتابهاى آموزنده اهتمام ورزيد و در جريان ملى شدن نفت، در كنار رهبر مذهبى- ملى نهضت حركت مىكرد و از همان زمان به عنوان نماينده مرحوم آيهاللّه بروجردى به فعاليت خود ادامه مىداد. پس از شكست نهضت ملى، مرحوم صدر بلاغى بيشتر به كار فرهنگى- ارشادى پرداخت و در همين راستا به دستور آيتاللّه بروجردى و به عنوان نماينده ايشان به اروپا و آمريكا اعزام شد و در آن ديار به تبليغ اسلام همت گماشت. پس از مراجعت ازسفر خارج، استاد صدر بلاغى به كار فرهنگى و روشن ساختن ذهن و فكر نسل جوان ادامه داد و علاوه بر سخنرانى در حسينيه ارشاد و ديگر محافل، تأليفات و آثار پرارجى از خود به يادگار گذاشت. استاد صدر بلاغى تا آخرين روزهاى زندگى به امور فرهنگى و علمى اشتغال داشت و به تكميل آخرين اثر خود به نام« مفاهيم قرآن» مشغول بود تا اينكه در اواخر فروردين سال ١٣٧٣ به ديدار حق شتافت. مجموعه آثار و تأليفات منتشر شده استاد بلاغى عبارت است از: ١- سخنرانيهاى بلاغى ٢- قصص قرآن ٣- برهان قرآن ٤- عدالت و قضا در اسلام ٥- جاهليت قرن بيستم ٦- ترجمه صحيفه سجاديه ٧- پيامبر در صحنه كارزار بدر ٨- پيامبر رحمت ٩- صلح حديبيه ١٠- محاكمه گلدزيهر صهيونيست( ر. ك: تاريخ و فرهنگ معاصر، شماره ١٠، ٩ سال ١٣٧٣).