حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٨٠ - موضوع اختلاف روحانيون آباده
از: ٧ ه تاريخ: ٢٠/ ٢/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٨١٧٩/ ه
موضوع: اختلاف روحانيون آباده
پيرو ٧٦٧٢/ ه- ٤/ ٢/ ٤٨
اخيرا آيتاله گلپايگانى تلگرافى به شهرستان آباده جهت حاج عباس اسعدى مخابره نموده است مبنى بر اينكه (تلگراف و طومار و مكاتيب راجع به اقدام جهت مراجعت جناب مستطاب حجهالاسلام آقاى حاج سيد ابوطالب محمودى واصل و بر حسب وظيفه شرعى اقدام شد. گويا مقامات تشخيص بين مبلغ دينى صالح و مبلغ دينى منحرف نمىدهند و يا خداى نخواسته اعمال غرض مىشود.[١] عجالتا حقير در قبال منع آنها معذورم اهالى فقط آرامش را مراعات و از دولت بخواهند رفع شود. اميد است خداوند متعال عنايت نمايد).
ملاحظات نظريه رهبر عمليات. طومار مذكور به تحريك اعضاء انجمن امور دينى آباده تهيه شده.
٢- از طريق شهربانى فارس به شهربانى آباده به منظور پيشگيرى از هرگونه بىنظمى و مراقبت از اعضاء انجمن مزبور دستوراتى داده شده است.
اصل در پرونده سيد ابوطالب محمودى بايگانى است.
در پرونده آيتاله گلپايگانى بايگانى شود. كاشى ٢٧/ ٢/ ٤٨
نمايش تصوير
[١] در آن ايام شخصى در كسوت مقدس روحانيت و با مسلك شيخيه و با حمايتهاى مادى و سياسى مشكوك، تلاش مىكرد انسجام فكرى و اصولى مردم مسلمان آنجا را به اختلاف و كشمكشهاى سليقهيى( شيخيه) بكشاند. اينكه حضرت آيتاله گلپايگانى( قدس سرّه) كه فرمودند:« گويا مقامات تشخيص بين مبلغ دينى صالح و مبلغ دينى منحرف نمىدهند و يا خداى نخواسته اعمال غرض مىشود» مبيّن حساسيت و تسلط معظم له به رويدادهاى آن منطقه است. مرحوم حجتالاسلام آقاى سيد ابوطالب محمودى گلپايگانى كه از سوى آيتاله گلپايگانى در شهرستان آباده مشغول ارشاد و خدمت به مردم مسلمان آن سامان بود، به مخالفت به انديشههاى انحرافى و شيخىگرى پرداخت، ساواك فارس وجود آقاى محمودى را( به ويژه آنكه مورد حمايت آيتاللّه گلپايگانى بوده است) مضر به سياستهاى خودش دانست، برابر اسناد موجود در اين مجموعه، دستور اخراج و در واقع تبعيد ايشان را از آباده صادر نمود.