حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٧٧ - موضوع اظهارات سيد مهدى گلپايگانى
رونوشت گزارش خبر شماره ٧٩٤/ ٢١- ١٧/ ٢/ ٤٨
موضوع: اظهارات سيد مهدى گلپايگانى
ساعت ١٩ روز فوق يكى از دوستان سيدمهدى ضمن مكالمه تلفنى با وى اظهار داشت من قصد دارم ليست اسامى هيئت امناى سد رودخانه قم را تهيه نمايم و چون تيمسار سرتيپ بازنشسته امين شهردار قم يادآور شده كه مراجع قم از جمله آقاى گلپايگانى را ملاقات و آنان قول مساعد دادهاند كه در ايجاد سد همكارى كنند و در اين باره اعلاميه نيز صادر خواهند كرد لذا خواستم سئوال كنم آيا اسم آقا را نيز در ليست درج كنم يا خير سيدمهدى پاسخ داد شما ابدا اسم آقا را ننويسيد اگر اسم آن دو مرجع ديگر را بنويسيد مانعى ندارد و بهتر است با آنها صحبت بكنيد وى افزود وقتى سرتيپ امين منزل ما آمد آقا صريحا به او گفت كه تمام عوايد و عوارض كشور از نفت و غيره در يد دولت است و ما نمىتوانيم كمك بكنيم دوست سيدمهدى گفت تيمسار امين از آيتاله گلپايگانى تمجيد فراوان مىكرد و حتى مىگفت كه آيتاله وعده كرده نامهاى به حضور شاهنشاه آريامهر بنويسد. سيدمهدى اظهار داشت موضوع نوشتن نامه به شاه را من به او گفتم زيرا امين آدم بدى نيست و نخواستم مأيوس شود ضمنا به ما چه ربطى دارد به مردم بيچاره و گرسنه بگوئيم تا به شهردارى كمك كنند ما اعلام كردهايم اگر مردم نزد ما بيايند و مراجعه به حاج ميرزا عباس هدايتى و يا حيدرعلى عربنيا كه از اعضاء هيئت امنا هستند تحقيق نمايند به آنها پاسخ مىدهيم كه افراد درستكار و خيرى هستند لكن در اين باره اعلاميه نمىدهيم سيدمهدى افزود بايد هر كدام را به نحوى سرگرم كرده مگر تهيه چهار ميليون تومان براى ساختن سد كار آسانى است و همان طورى كه حاج ميرزا عباس هدايتى اعلام نمود بيش از ٥٠
نمايش تصوير