حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٣٠ - درباره مذاكره زنجانى با شريعتمدارى
نيز در جرايد درج گرديد[١] ليكن قبل از تصويب و اعاده گزارش مزبور به بخش شيخ غلامرضا زنجانى به نحوى از مفاد گزارش تقديمى اطلاع حاصل كرده و شريعتمدارى را نيز مطلع ساخته و آگاهى زنجانى از پيشنهاد موصوف قابل بررسى مىباشد و تاكنون نحوه كسب اطلاع وى روشن نگرديده است.
ضمنا اقدام شيخ بهاءالدين مهدوى باطنا موجب خرسندى ساير روحانيون افراطى از جمله گلپايگانى و نجفى مرعشى را فراهم ساخته و همزمان با آن نگرانى و اضطرابى در آنان به وجود آورده زيرا از روزنه ديد روحانيون ناراحت اقدام مهدوى با دستور مقامات انجام شده و از اين بيم دارند كه در آينده همين طرح در مورد خود آنان اجراء گردد.
اصل در پرونده سيد كاظم شريعتمدارى است.
در پرونده محمدرضا گلپايگانى بايگانى شود
اوانى
نمايش تصوير
[١] ساواك براى مقابله با سران و پيشگامان مبارزه عليه رژيم شاه از شگردهاى مختلفى استفاده مىنمود. يكى از اين شگردها خراب كردن چهره مبارزان با انتساب آنان به رژيم بود.
همانطور كه در متن سند آمده است، ساواك كه همواره در تلاش بود تا با هر وسيله ممكن اسباب ضعف، بىاعتبارى و در نهايت انزواى آيتاله گلپايگانى را فراهم كند، اين بار از طريق وزارت بهدارى و يا بهدارى قم كه منتسب به دواير دولتى و حكومتى محمدرضا پهلوى بود، ضمن تشويق و تأييد آيتاله گلپايگانى داير بر احداث بيمارستان به گونهاى وانمود شود كه اقدامات معظمله زيرنظر دولت انجام مىگردد. همانگونه كه در سند ١٨/ ١٢/ ٤٧ آمده است نصيرى رئيس ساواك دستور داده است« نظير اين كارها بايد ادامه داشته باشد» البته خود عوامل ساواك بهتر مىدانستند اين گونه اقدامات نشان از نفرت مردم از رژيم شاه داشت كه ساواك به آن واقف بود و لذا بر همين باور هر كس را مىخواستند لكهدار كنند به خودشان منسوب مىكردند ... اين اوج بىاعتبارى يك رژيم نيز محسوب مىگردد. لازم به توضيح است، روزنامه استوار در شماره: ٢١٠١ پنجشنبه ١٥ اسفندماه ١٣٤٧ برابر با ١٧ ذيحجه ١٣٨٨ با تيتر درشت نوشت:« حضرت آيتاللّه گلپايگانى با توجه به بازديدى كه در تاريخ ٢٤/ ١١/ ٤٧ از مؤسسات درمانى و بهداشتى شهرستان قم به عمل آمد اقدام جنابعالى با همكارى مردم خيّر شهرستان قم داير بر احداث بيمارستان در اين شهرستان كه به پيروى از منويات مبارك شاهنشاه آريامهر انجام گرفته است موجبات رضامندى باريتعالى و اعليحضرت همايونى و اهالى اين شهرستان را فراهم آورده است. بنابراين بهدارى استان مركزى نيز كه از هيچگونه كمك و مساعدتى در اين قبيل موارد دريغ ننموده و نخواهد كرد اميدوار است كه حضرتعالى با اخذ الهام از نيات شاهنشاه آريامهر همواره در به ثمر رساندن اهداف عاليه ملوكانه گام برداريد. مدير كل بهدارى استان مركزى- دكتر مشايخى.