حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٢٩ - درباره مذاكره زنجانى با شريعتمدارى
كرد و در پاسخ اينكه چرا به ساير مراجع تقليد تلگراف مخابره نكرده اظهار نموده چون شريعتمدارى نامبرده را اذيت كرده است و افزوده به علت اينكه وى را تهديد كردهاند و عوامل شريعتمدارى در دستگاه نيز او را تحت فشار قرار دادهاند لذا اقدامات خود را عليه آيتاله مذكور دنبال نخواهد كرد. آيتاله شريعتمدارى خطاب به زنجانى اظهار داشت بهتر بود نامهها را مىگرفتى و از وى خواست تا نامهها را به دست بياورد شيخ زنجانى در پاسخ اظهار نموده به نواب گفته است چنانچه مخالفين آنها تصميم گرفتند مطالبى را عليه شريعتمدارى در روزنامه درج كنند جلوگيرى نمايند. شريعتمدارى مجددا تصريح كرد ممكن است مهدوى اقدامات خود را از طريق ديگرى از قبيل تهيه و توزيع اعلاميه دنبال كند و به زنجانى دستور داد به طور دقيق تصميمات مهدوى را روشن كند. ضمنا از نواب درخواست نمود تا شيخ مزبور را وادار كنند تلگرافهايى مشابه به عنوان گلپايگانى و نجفى مرعشى مخابره يا در جرايد درج نمايد.
زنجانى اعلام داشت در حال حاضر اين عمل صلاح نيست زيرا تاريخ اين اقدام سپرى شده و چنانچه اين تصميم عملى شود قطعا مردم مىفهمند كه منظورى در بين بوده است. زنجانى افزوده به طورى كه اطلاع حاصل كرده قرار است از طرف وزارت بهدارى از گلپايگانى تقدير شود و امكان دارد موضوع در جرايد نيز درج شود ليكن تاكنون نحوه اين كار روشن نشده است.
نظريه:
در تاريخ ١٤/ ١١/ ٤٧ گزارشى تهيه و تقديم گرديد و ضمن آن پيشنهاد شد به منظور تضعيف گلپايگانى ترتيبى داده شود شرحى از طرف وزارت بهدارى يا بهدارى شهرستان قم در تشويق و تأييد نامبرده در امر احداث بيمارستان صادر و پس از مخابره آن به عنوان گلپايگانى متن آن
نمايش تصوير