حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٢٨ - درباره مذاكره زنجانى با شريعتمدارى
از: ٣١٦ تاريخ: ٢٣/ ١١/ ١٣٤٧
درباره: مذاكره زنجانى با شريعتمدارى
محترما معروض مىدارد:
ساواك قم اعلام داشته روز ١٦/ ١١/ ٤٧ آيتاله شريعتمدارى از قم با شيخ غلامرضا زنجانى كه در تهران بوده تماس تلفنى گرفته و نتيجه اقدامات وى را در مورد شيخ بهاءالدين مهدوى پرسيده است. زنجانى اظهار داشته امروز (١٦/ ١١/ ٤٧) سركار سرهنگ نواب (رياست ساواك تهران) مهدوى[١] را احضار و تذكرات شديدى به وى داده و به طورى ناراحت بوده كه به مهدوى فحاشى كرده و تهديد نموده چنانچه مجددا عليه شما (شريعتمدارى) اقدامى بكند حقوقى را كه از سازمان توسط نواب دريافت مىكند قطع خواهد كرد و نواب جريان را نيز به تيمسار مقدم اطلاع داده است.
زنجانى افزوده هنگامى كه مهدوى را احضار كرده بودند چند فقره نامه را كه شما برايش فرستاده بوديد و نشانه وجود روابط بين شما و مهدوى بوده نشان داده و از اينكه طى اعلاميه اخير منكر داشتن ارتباط با وى شدهايد ناراحت شده است ضمنا سركار سرهنگ نواب سه فقره از نامههاى مذكور را به او (زنجانى) ارائه نموده و در يكى از آنها مهدوى را ثقهالاسلام خطاب كردهايد و اجازه داديد كه وجوه شرعيه را دريافت و جمعآورى نمايد و در نامه ديگرى به وى نوشتهايد چنانچه كارى داشته باشد به شما رجوع كند. شريعتمدارى در پاسخ اظهار نموده اين نامهها مربوط به گذشته مىباشد و در اعلاميهاى كه اخيرا صادر گرديده يادآور شده كه مدتى است با مهدوى قطع رابطه نموده است. شريعتمدارى از زنجانى مىپرسد شخصا چه اقدامى كرده زنجانى اظهار داشته سيد ناصر (مشخصات ديگرى موجود نيست) به طور ناآشنا با مهدوى تماس تلفنى گرفت و جريان را از وى پرسيد. شيخ مهدوى محرك خود را سيد صادق شريعتمدارى معرفى
نمايش تصوير
[١] آقاى بهاءالدين مهدوى فرزند ميرزا مهدى در سال ١٣٠٦ شمسى در .... همدان متولد شد، پس از خواندن درسهاى ابتدائى در زادگاه، در حدود شهريور ١٣٢٠ به شهرستان رشت رفته چند سالى در آن شهرستان اقامت داشته، سپس به قم مسافرت نموده است پس از ماندن چندى در قم به تهران آمده و در دفتر شخصى به نام ابوالقاسم خليلى به كار منشىگرى مشغول مىشود، آنگاه در مسجد كوچكى به نام مسجد كربلائى حسن در سه راه ژاله به عنوان امام جماعت مشغول مىشود.-- رفت و آمد و رفاقت او با آقاى رفيع امام جماعت مدرسه عالى سپهسالار و تأييد ظهيرالاسلام در غياب آقاى رفيعى ظهرها در مسجد مدرسه مذكور اقامه جماعت مىكرد. بيوگرافى آقاى مهدوى در پرونده انفرادى وى در ساواك حاكى است« از لحاظ خط و مشى سياسى نمىتوان براى ايشان ارزش قائل شد چون سوادى ندارد و مرد متظاهرى است، در ظاهر ادعاى زيادى دارد كه من با مقامات عاليه و سفارتخانهها تماس نزديك دارم ولى حرفهاى ايشان بىاساس است».
آقاى مهدوى در نامهاى به محمدرضا پهلوى مىنويسد ... فدوى در مواقع لزوم فداكارى و از خود گذشتگى لازم را ابرازداشتهام كه ذيلًا مختصرى از آنها كه بر خلاف ميل قاطبه روحانيون بوده و مىباشد به پيشگاه مبارك معروض مىدارد.
١- شركت در رفراندوم ششم بهمن ... و دادن فتوى مبنى بر اينكه لوايح ششگانه شاهنشاه محبوب مطابق دستور صريح اسلام است. ٢- شركت در كليه سلامهاى رسمى. ٣- سخنرانى در منابر درباره محاسن موارد ششگانه. و ... ٦- تشكيل مجالس روضهخوانى و جمعآورى وعاظ موافق براى ارشاد مردم و دعاگوئى بذات اقدس اعليحضرت همايون شاهنشاه و ولايتعهد محبوب ايران ... اينك ... تا در انتخابات شركت نموده و به عنوان يك مجتهد موافق لوايح ششگانه شاهنشاه به مجلس شوراى ملى بروم. در مسافرت اخير كه به بلوكات در جزين و سر درود رفتهام عموم اهالى را نسبت به موارد ششگانه كه از طرف روحانيون مخالف تحريم شده با سخنرانيهاى مفصل روشن و گفتم هيچ يك از مجتهدين و علما خدمت امام زمان مشرف نشدهاند ولى اعليحضرت همايون شاهنشاه خدمت امام زمان رسيدهاند و مورد توجه ائمه اطهار مىباشند ....
در ذيل به برخى از اظهارنظرها و گزارشهاى ساواك در خصوص بهاءالدين مهدوى توجه فرمائيد:-- از: ٣١٦ تاريخ: ٨/ ١١/ ١٣٤٧
درباره: شيخ بهاءالدين مهدوى
محترما معروضميدارد:
ساواك قم طى تلگرافى اعلام داشته آيتاله شريعتمدارى روز ٦/ ١١/ ٤٧ در حضور عدهاى داشتن ارتباط با نامبرده بالا را تكذيب نموده و در نظر دارد به نحوى از انحاء موضوع مخابره تلگراف و درج آن در روزنامه اطلاعات را جبران نمايد.
تيمسار رياست ساواك ذيل تلگراف مزبور پىنوشت فرمودند:
« درج در روزنامه صحت دارد يا خير؟ در صورت صحت علت اين عمل معلوم شود. اگر از طرف گلپايگانى مىكرد بهتر بود. خواسته است از نام شريعتمدارى براى خود شخصيت ايجاد كند. علاوه بر آنكه نشده به شريعتمدارى هم لطمه زده. در صورتى كه بايد به نام گلپايگانى تظاهر نمايد».
پى نوشت مديريت كل:
ملاحظه شد.
طباطبايى ٩/ ١١
اوانى- ٨/ ١١/ ٤٧
يك نسخه در پرونده شريعتمدارى است
در پرونده بهاءالدين مهدوى بايگانى شود. اوانى
گيرنده: وزارت جنگ
فرستنده: ساواك
موضوع: شيخ بهاءالدين مهدوى
آقاى بهاءالدين مهدوى امام جماعت مسجد و مدرسه عالى سپهسالار كه نسبت به دستگاههاى انتظامى وفادار است و در مواقع ضرورى همكارى مىنمايد تقاضا كرده به سمت قاضى عسگر در ارتش مفتخر به خدمت گردد.
اينك با نظر موافق مراتب به استحضار مىرسد تا در صورت موافقت مقرر فرمائيد نسبت به استخدام نامبرده اقدام و نتيجه را به اين سازمان اعلام نمايند.
رئيس سازمان اطلاعات و امنيت كشور- سرلشكر پاكروان
از طرف ١٤/ ٨
تهيه كننده- شهابى
رئيس دايره ١٢/ ٨
رئيس بخش
دكتر مالك
٣٠٦٦٥/ ٣٢١- ١٥/ ٨/ ٤٢