آسمان و جهان (ترجمه کتاب السماء و العالم بحار الأنوارجلد 14) - علامه مجلسی - الصفحة ٢٢٨ - باب چهل و پنجم در خواب ديدن پيغمبر
جواب داده، آنچه مخالف ظاهر شرع است كه نميتوان پذيرفت و آنچه موافق است بهتر پيروى است نه اينكه واجب باشد، زيرا خواب ديدنش سبب وجوب پيروى نباشد.
بغوى در شرح السنه گفته: خواب ديدن پيغمبر حق است و هم جميع انبياء و فرشتهها و هم خورشيد و ماه و اختران درخشان و ابر با باران، و هر كه خواب بيند فرشتهها در جايى فروشدند، تعبيرش يارى مردم آنست اگر در گرفتارى و تنگى باشند، و همچنين است خواب ديدن پيغمبران و هر كه خواب بيند فرشته با او سخن گويد بكار خير يا پند يا صله رحم يا باو مژده دهد شرف دنيا است و شهادت در سرانجام، و خواب ديدن انبياء چون فرشتهها است مگر در تعبير به شهادت چون انبياء با مردم آميزش دارند چنانچه فرمود «راستى آنها كه نزد پروردگار تواند تكبر نورزند، ٢٠٦- الاعراف» و در باره شهداء فرموده «و الشهداء عند ربهم، ١٩- الحديد».
ديدن پيغمبر در جايى تعبير مىشود بوسعت رزق آنان كه در آنجايند اگر تنگدست باشند و بنصرت آنها اگر در ستمند، و همچنان باشند صحابه و تابعان خوب آنها، خواب ديدن اهل دين بركت است و خير باندازه مرتبهاى كه دارند در ديانت و هر كه بسيار پيغمبر را در خواب بيند پيوسته سبكبار است و كمبضاعت بىنياز پشتشكن و مايه خذلان، پيغمبر فرمود: مستمندى شتابانتر است بكسى كه مرا دوست دارد از سيلى بنهايتگاهش، و خواب ديدن امام خير و شرف است.
٢- در قرب الاسناد: بسندش از امام رضا ٧ كه در خراسان فرمود:
رسول خدا ٦ را در خواب ديدم و باو چسبيدم.
٣- و بهمين سند از امام ٧ راوى گفت: با من آغاز سخن كرد و گفت:
ديشب پدرم نزد من بود، گفتم: پدرت؟ فرمود: پدرم گفتم: پدرت؟ فرمود: در خوابم آمد، جعفر (جدم) هم نزد پدرم مىآمد و ميفرمود: پسرم چنين و چنان كن