عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٣٥١ - علل ذكر بسم الله در ابتداى سور قرآن
سوم:
به جهت آنكه رد اهل شرك و ضلال بوده باشد كه در ابتداى هر امرى به نام آلهه خود ابتدا مىكردند و بسم اللات و بسم العزى مىگفتند، پس بايد اهل توحيد به اسم خداوند يكتاى بىهمتا ابتدا نمايند.
چهارم:
شايد به اين جهت باشد كه خداوند به اسم اعظم خوانده شود، چه اينكه از حضرت رضا ٧ مروى است كه بسم الله الرحمن الرحيم اقرب است به اسم اعظم از سياهى چشم به سفيدى آن[١].
پنجم:
شايد براى مداواى امراض باطنى انسان باشد، تا بتواند پس از علاج آن امراض متوجه حرم مقدس كبريايى گردد.
|
غسل در اشك زنم كه اهل طريقت گويند |
پاك شو اول و پس ديده بر آن پاك انداز[٢] |
|
ششم:
شايد به اين جهت باشد كه اين اسم مبارك پناهى و امانى باشد براى بنده غرق گناه و مردود از درگاه حقتعالى.
هفتم:
شايد به خاطر اين باشد كه به بركت اين اسم مبارك از نوزده زبانه آتش جهنم نجات يابد، بندهاى كه دچار گناه گشته، چنانچه از پيغمبر ٦ مرويست كه فرمود:
[١] -بحار الأنوار: ٨٩/ ٢٣٣، باب ٢٩، حديث ١٥.
[٢] -حافظ.