عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٥٦ - ادب قرائت قرآن
امام خمينى رحمه الله در اين زمينه مىگويد:
يكى از آداب مهمه قرائت قرآن كه انسان را به نتايج بسيار و استفادات بىشمار نايل كند، تطبيق است و آن چنان است كه در هر آيه از آيات شريفه كه تفكر مىكند، مفاد آن را با حال خود منطبق كند و نقصان خود را به واسطه آن مرتفع نمايد و امراض خود را به آن شفا دهد.
مثلا در قصه شريفه حضرت آدم ببيند سبب مطرود شدن شيطان از بارگاه قدس با آن همه سجدهها و عبادتهاى طولانى چه بوده، خود را از آن تطهير كند؛ زيرا مقام قرب الهى جاى پاكان است، با اوصاف و اخلاق شيطانى قدم در آن بارگاه نتوان گذاشت.
از آيات شريفه استفاده مىشود كه مبدأ سجده ننمودن ابليس خودبينى و عجب بوده كه كوس:
[أنا خير منه خلقتني من نار و خلقته من طين][١].
من از او بهترم، مرا از آتش پديد آوردهاى و او را از گل آفريدى.
زد و اين خودبينى اسباب خودخواهى و خودفروشى- كه استكبار است- شد و نتيجه استكبار خودرأيى و استقلال و سرپيچى از فرمان دوست گشت و به اين خاطر او را مطرود درگاه نمودند.
آه بر عدهاى از ما كه از اول عمر، شيطان را ملعون و مطرود خوانديم و خود به اوصاف خبيثه او متصف هستيم و در فكر آن نشديم كه آنچه سبب مطروديت درگاه قدس است در هر حال از خود دور كنيم، شيطان خصوصيتى ندارد، آنچه او را از درگاه قرب دور كرد، اگر در ما باشد ما را هم نگذارد به آن پيشگاه پاك راه يابيم،
[١] -اعراف( ٧): ١٢.