عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٥٥ - ادب قرائت قرآن
لذا جلال الدين مولوى در ابيات مورد تحليل مىگويد:
اگر تو قرآن را براى رفع ملالت خاطر مىخوانى چه تفاوتى با كليله و شاهنامه خواندن دارد؟
قرآن را براى خدا فرا گيريد و براى خدا عمل كنيد، تا به نقطهاى كه براى شما معلوم كردهاند و آن مقام خلافت از حق است برسيد، قرآن را براى كسب سعادت دنيا و آخرت بخوانيد و عمل كنيد، قرآن را براى رفع دردهاى عقلى و روحى تلاوت كنيد، قرآن را براى خدا بخواهيد و براى خدا فرا گيريد و براى خدا به اجرا بگذاريد.
با قرآن آشنا شويد و به قرآن آگاه شويد و به آيات خدا آراسته گرديد تا به مقام والاى ملكوتى و الهى برسيد؛ تا هستيد خود را به قرآن عرضه كنيد.
قرآن: كتاب هدايت، كتاب شفا، كتاب زمينهساز رشد و كمال و مبين تمام مسائل مثبت و منفى است.
غرض از نزول قرآن آراسته شدن انسان به مقام شامخ انسانيت و رسيدن او به مقام لقا و وصال است.
قرآن براى بيدارى قلب و توجه دادن انسان به واقعيتها و متصل نمودن آدمى به ملكوت سماوات و ارض آمده است.
ادب قرائت قرآن
بر ما لازم است كه به طور مستمر در ضمن قرائت قرآن با توجه به مفاهيم عالى آيات، خود را بر كتاب الهى عرضه كرده و در مقام تطبيق خود با آيات الهيه برآييم، تا اگر آنچه قرآن مىخواهد در ما باشد، به حفظ آن بكوشيم و آنچه نمىخواهد اگر در ما هست به علاج آن اقدام نماييم.