عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٣٢٨ - (طريقه دشمنى با شيطان)
[أم حسبتم أن تدخلوا الجنة و لما يعلم الله الذين جاهدوا منكم و يعلم الصابرين][١].
آيا پنداشتهايد [با ايمان بدون عمل] وارد بهشت مىشويد، در حالى كه هنوز خدا كسانى از شما را كه در راه خدا جهاد كردهاند وشكيبايان را [از ديگران] مشخص و معلوم نكرده است؟!
(طريقه دشمنى با شيطان)
اينجا نيز هم چنين باشد و محاربت و قهر او به قول علما در سه چيز است:
يكى: آن مكايد و حيلتهاى او بدانى و تعرف كنى، تا بر تو دليرى نتواند كرد، همچون دزد كه چون بدانست كه خداوند سراى آگاه شد بگريزد.
دوم آنكه به دعوت او استخفاف كنى و دل بدان متعلق نكنى كه او چون سگ است بانگ بر تو دارد و سخت باشد و چون از او اعراض كنى خاموش شود.
سيم آنكه ذكر خدا پيوسته به دل و زبان مىدارى كه رسولالله ٦ فرموده است:
إن ذكرالله تعالى فى جنب الشيطان كالآكلة فى جنب إبن آدم[٢].
و اگر گويى مكايد و حيل او چون بدانيم و طريق معرفت آن چيست؟ بدان كه او را وساوس بسيار است كه به منزلت تير است كه مىاندازد و آن را به معرفت خاطرها بتوانى دانست كه درآيد...
[١] -آل عمران( ٣): ١٤٢.
[٢]-« مسلما ياد خدا در كنار شيطان مثل جذام( مرض خوره) در كنار فرزند آدم است.
و اين كنايه از آن است كه همان طور كه جذام بدن انسان را از بين مىبرد، ياد خدا نيز شيطان را از ميان برمىدارد» منهاج العابدين: ٤٥.