عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٩٣ - آداب قرائت قرآن
آداب قرائت قرآن
قرائت، كار ساده و آسانى نيست، منظور از قرائت خواندن الفاظ و گذشتن نيست، بلكه منظور از قرائت هماهنگ شدن با قرآن در مدار عمل و حركت است.
محدث خبير، فيض كاشانى از غزالى نقل مىكند كه قارى قرآن در قرائت كتاب خدا ده حقيقت را بايد منظور داشته باشد:
١- فهم اينكه با كلام كه روبروست و با نزول قرآن مجيد چه عنايت و لطفى به او شده؟
٢- توجه به عظمت متكلم، كه وجود مقدس او خالق تمام هستى است و هستى با همه عظمتش در برابر او نقطهاى بيش نيست بلكه نقطه هم نيست.
٣- حضور قلب و ترك حديث نفس و توجه كامل به قرآن و مفاهيم بلند ملكوتى و آسمانى آن.
٤- تدبر در آيات و مو شكافى در كلمات حضرت دوست.
٥- تفهم واقعيات قرآن با عمق قلب و دل، به خصوص احوال انبيا و صلحا و صديقين و مؤمنان و احوال معاندان و مستكبران و مكذبين.
٦- خالى كردن عقل و نفس و فهم و قلب از موانع فهم كتاب با عظمت دوست.
٧- تخصيص، به اينكه به طور جدى تصور كند كه قرآن با تمام اوامر و نواهيش به خصوص او نازل شده و مقصودى جز او نبوده.
٨- تأثر، و آن اثر گرفتن قلب او از واقعيتها و حقايقى است كه قرآن ناطق به آن است.
٩- ترقى، و آن اين است كه قرآن را از زبان صاحب قرآن بشنود نه از جانب زبان و صوت خودش و حالش به وقت قرائت حال ابتهال و سؤال و تضرع باشد.