عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٩٢ - منافع ارتباط با قرآن
عظيم و ابدى از دست شما، بدون اينكه نفعى از آن ببريد برود، روز برزخ و ساعت قيامت دچار حسرت سنگينى خواهيد شد كه راه خلاصى از آن براى شما نخواهد بود.
امام صادق ٧ در منفعت اتصال به قرآن مىفرمايد:
در قيامت سه نوع كتاب است:
١- كتاب نعمت
٢- كتاب حسنات
٣- كتاب سيئات
اگر ديوان نعمت را با حسنات مقابل كنند، تمام حسنات انسان در برابر درياى نعمتهايى كه به او عنايت شده غرق مىشود و گويى چيزى از آن باقى نمىماند.
تنها چيزى كه از انسان بازمانده ديوان سيئات است، در اين وقت مؤمن را جهت حسابرسى مىخواهند، پس قرآن مجيد در نيكوترين صورت جلوى اوست، عرضه مىدارد: اى پروردگار! من قرآنم و اين بنده مومن توست كه خودش را براى تلاوت من به رنج انداخت و شبش را با قرائت من طولانى كرد و به وقت عبادت از دو چشمش اشك باريد، از او راضى باش آن طور كه مرا راضى كرد. از طرف عزيز جبار خطاب مىرسد: بندهام! دو دست نياز باز كن، پس وجود او را از رضوان خود پر كرده و رحمتش را نصيب گردانده سپس مىفرمايد: اين است بهشت كه از آن توست بخوان و برو، پس به هر آيهاى درجهاى را طى مىكند[١].
[١] -محجة البيضاء: ٢/ ٢١٦، كتاب آداب تلاوة القرآن.