عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ١٥ - حضرت آدم
|
از پى توست اين همه اميد و بيم |
هم تو ببخشاى و ببخش اى كريم[١] |
|
خداوند مهربان چون اراده آدم را بر جبران گذشته راسخ ديد و ميل او را به بازگشت و توبه، ميل حقيقى يافت، قبهاى از نور كه جايگاه بيت را مشخص مىكرد و تابش نورش حدود جغرافيايى حرم را معلوم مىنمود، فرو فرستاد و به امين وحى فرمان داد كه محل بيت را نشانهگذارى كند.
چون به وسيله آن نور الهى، محل بيت و حدود و حرم معلوم شد، فرشته وحى از آدم خواست آماده شود تا مراسمى را به جاى آورده و در ضمن آن مراسم دست نياز به سوى بىنياز براى توبه بردارد.
آدم روز اول ذوالقعده هبوط داشت و پس از طى مقدماتى روز ترويه برنامه لازم را شروع كرد.
پدر آدميان به فرمان فرشته وحى، غسل كرد و احرام بست، پس از آن در روز هشتم ذوالحجه به سرزمين منى رفت و دستور گرفت كه شب را در منى بماند.
صبح روز نهم به عرفات آمد در حالى كه زبان پاكش مترنم به تلبيه بود و آفتاب عرفات از ظهر مىگذشت؛ امين وحى به او گفت كه از ادامه تلبيه خوددارى كن و دو مرتبه خود را به غسل، زينت ده و مشغول نماز عصر شو. پس از نماز خواندن، فرشته حق به وى گفت: در اين سرزمين بپاخيز: چون برخاست، كلمات توبه را به دستور حق به وى تعليم كرد، آن گاه آدم به شرف با عظمت توبه، پس از اداى فريضه عصر مشرف شد و عظمت از دست داده را بازيافت[٢].
از اين روايت پر ارزش كه علاوه بر «تفسير على بن ابراهيم»، كتابهاى ديگر هم
[١] -مخزن الأسرار، نظامى گنجوى.
[٢] -بحار الأنوار: ١١/ ١٧٨، باب ٣، حديث ٢٥؛ مستدرك الوسائل: ٩/ ٣٢٩ باب ٩، وجوب احترام الحرم وحكم صيده، حديث ١١٠١٨؛ تفسير القمى: ١/ ٤٤.