اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير - انصارى قمى، ناصر الدين - الصفحة ٢٠٣
اين تعبير را از حاجى نقل مىكنند».
در حاشيه تكملة نجوم السماء نيز چنين نگاشته شده است:
«ايشان نجاح و فلاح را در كسر سورت نائره بعضى از امراء ظالم دانسته رعيت را در ظل حمايت خويش كشيدند ... از سلطان و شاهزادگان و امرا كسى را جرئت آن نيست كه بىاذن ايشان اقدام بر تكلم نمايند، و يابى مشورت ايشان اجراى مطلبى بنمايند».[١]
شاهد اين عبارت، داستانى است كه آيت اللّه ميرزا سيد هادى خراسانى نقل كرده است.
«... چون خيابانى به امر شاه در تهران باز كردند، مصادف به مسجد كوچكى شد. و چون اراده سلطان بود، علماى تهران نتوانستند مخالفت نمايند و تصميم گرفتند در عوض آن مسجد، مسجد بزرگترى در جاى ديگر بسازند تا تبديل به احسن شده باشد.
مرحوم حاجى كنى از واقعه مطلع گرديد، نامهاى به شاه و نوشته و در صدر آنچنين نوشت: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفِيلِ». شاه با ديدن نامه، از خراب كردن مسجد صرفنظر كرد و خيابان را كج نمودند».[٢]
نيز همو نوشته است:
«روزى ناصر الدين شاه با خدم و حشم، به قصد شكار از دروازه شهر بيرون رفت. سپس نگاهى به شهر تهران كرده، كمى در فكر فرورفت.
فورا قصد شكار را شكست و به شهر برگشت.
يكى از خواص سبب فسخ شكار را پرسيد: شاه محرمانه در پاسخ گفت:
[١]. لكهنوى كشميرى، تكمله نجوم السماء، ج ٢، ص ٢٣.
[٢]. حسينى خراسانى، معجزات و كرامات ائمه اطهار، ج ١، ص ٨٥.