تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات - بهشتى، احمد - الصفحة ٢٣٥ - خود را بيازماييد
خود را بيازماييد
١. واجب الوجود، ذات خود را چگونه تعقّل مىكند؟ به علم حضورى يا حصولى و به چه دليل؟
٢. واجب الوجود، صورتهاى علمى خود را چگونه تعقّل مىكند؟ به علم حضورى يا حصولى و به چه دليل؟
٣. واجب الوجود، معلول اوّل را چگونه تعقّل مىكند؟ به علم حضورى يا حصولى و به چه دليل؟
٤. پرسشها و احتمالهايى كه درباره قاعده «العلم التامّ بالعلّة التامّة يوجب العلم التامّ بالمعلول» مطرح است را تحليل كنيد و توضيح دهيد كه كدام يك صحيح است؟
٥. آيا علم تام به علت، حضورى است يا حصولى يا هر دو ممكن است؟
٦. فرق برهان لمّى و دليل چيست؟
٧. اختلاف حكمتهاى مشّا، اشراق و متعالى را در باب علم واجب الوجود، توضيح دهيد؟
٨. فرق سلسله طولى و عرضى را بيان كنيد؟
٩. قاعده «لشىء ما لم يجب لم يوجد» را تقرير كنيد؟
١٠. خداوند چند تعقّل دارد؟ كدام حصولى و كدام حضورى است؟
١١. چرا علم واجب الوجود به ذات و به صورتهاى علمى، علم حضورى است؟
١٢. نظامهاى سهگانه را توضيح دهيد؟
١٣. چرا نظام علمى واجب، فعلى تامّ عقلانى است؟
١٤. فرق فاعل بالعنايه و بالرضا و بالتجلّى و بالقصد را بيان كنيد؟