عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٠٠ - مرگ ستمپيشگان در قرآن
است و آن قدر از نظر فكرى و روحى پست و بدبختاند كه حقايق اصيل عالم را به مسخره مىگيرند و واقعيات الهى و ملكوتى را باور نداشته و بلكه با آن از در ستيز درمىآيند، نصيحت ناصحان را نمىشوند و زحمات انبيا و اوليا را قدر نمىدانند و به كتاب حضرت حق كه قانون اساسى حيات است توجهى نمىكنند.
دچار غفلت و كوردلىاند و مست باده غرور و شهوت، اخلاقشان حيوانى و رفتارشان سبعى و عملشان شيطانى و جز ظلم و پايمال كردن حقوق مردم و ارضاى شهوت و شكم كارى نمىكنند، گمراهند و گمراه كننده، گناهكارند و تشويق كننده به گناه، عاصيند و عاصى پرور، به حق و حقيقت پشت كرده و به شيطان و شيطان صفتان رو آوردهاند.
اينان با مرگ و مردنى بسيار سخت و برزخى خطرناك و قيامتى همراه با عذاب ابد و هميشگى روبرو هستند، در اين سه زمينه به آياتى از قرآن و رواياتى از اهل بيت توجه كنيد:
مرگ ستمپيشگان در قرآن
[و من أظلم ممن افترى على الله كذبا أو قال أوحي إلي و لم يوح إليه شيء و من قال سأنزل مثل ما أنزل الله و لو ترى إذ الظالمون في غمرات الموت و الملائكة باسطوا أيديهم أخرجوا أنفسكم اليوم تجزون عذاب الهون بما كنتم تقولون على الله غير الحق و كنتم عن آياته تستكبرون.\* و لقد جئتمونا فرادى كما خلقناكم أول مرة و تركتم ما خولناكم وراء ظهوركم و ما نرى معكم شفعاءكم الذين زعمتم أنهم فيكم شركاء لقد تقطع بينكم و ضل عنكم