عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ١٨٨ - مؤمن در عالم برزخ
كه در ميدان جنگ شربت شهادت ننوشيدهاند و به آنها ملحق نشدهاند؛ زيرا مقامات و پاداشهاى آنها را در آن جهان به خوبى مىبينند و از اين جهت شاد مىشوند.
شهيدان در عالم برزخ احساس مىكنند كه برادران مجاهد آنها، پس از مرگ هيچ گونه اندوهى نسبت به آنچه در دنيا گذراندهاند ندارند و نه هيچگونه ترسى از روز رستاخيز و حوادث وحشتناك آن.
آنها مىبينند كه خدا پاداش مؤمنان و شهيدان و مجاهدان راستينى را كه شربت شهادت ننوشيدند ضايع نمىكند[١].
امام صادق از پدرانش : از رسول خدا ٦ نقل مىكند كه:
عيسى بن مريم به قبرى گذشت در حالى كه صاحبش معذب به عذاب برزخى بود، پس از مدتى به آن قبر گذشت صاحبش را آزاد از عذاب ديد. عرضه داشت:
خدايا! سال گذشته بر اين قبر گذشتم صاحبش را در عذاب ديدم، امسال او را راحت مىبينم، خطاب رسيد: اى روح الله! او را فرزندى شايسته بود كه راهى را براى رفت و آمد مردم ساخت و يتيمى را سرپرستى كرد، به خاطر عمل فرزندش او را آمرزيدم[٢].
موسى بن جعفر ٨ از حضرت صادق ٧ نقل مىكند كه:
چون مؤمن بميرد هفتاد هزار ملك او را تا قبرش مشايعت مىكنند، چون در قبر قرار گيرد نكير و منكر مىآيند و از وى درباره خدا و رسول و دينش سؤال مىكنند او همه را به درستى جواب مىدهد، پس قبرش را تا چشم كار مىكند وسيع مىنمايند
[١] - تفسير نمونه: ٣/ ١٩٥( ذيل آيه ١٦٩ سوره آل عمران).
[٢] - الكافى: ٦/ ٣، باب فضل الولد، حديث ١٢؛ بحار الأنوار: ٦/ ٢٢٠، باب ٨، حديث ١٥.