عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٤١٨ - ورود به مسجد بعد از كسب فضايل
[فإن ذقت من حلاوة مناجاته ولذيذ مخاطباته وشربت بكأس رحمته وكرامته من حسن إقباله وإجابته فقد صلحت لخدمته فادخل فلك الإذن والأمان]
ورود به مسجد بعد از كسب فضايل
امام صادق ٧ در دنباله روايت مىفرمايد:
پس از آراستن وجودت به طهارت و صداقت و اعتراف به عجز و قصور و تقصير و ارائه اسرار به حضرت دوست و توجه به اينكه آن جناب به ظاهر و باطن تمام هستى آگاه است و نظر به اينكه نامت از كدام ديوان بيرون خواهد آمد؛ اكنون در جنب درب ورودى مسجد اگر در دل خويش شيرينى مناجات با او را درك مىكنى و از مخاطبات حضرت او به نحو حقيقى احساس لذت مىكنى و مىيابى كه در حال چشيدن از شربت رحمت او هستى و صاحب بيت- با اين همه كوچكى و ناتوانى و عيب تو- به جانب تو اقبال دارد و آماده پاسخ گفتن به خواسته تو است، پس در تو صلاحيت خدمت به پيشگاه آن جناب هست، اكنون داخل مسجد شو و پاى بر بساط قربگذار كه همه اين ها علامت رخصت و اجازه ورود به محضر اوست و بدان كه به هنگام دخول به مسجد پس از تحقق آن همه واقعيت از سخط او در دنيا و آخرت در امان خواهى بود.