عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٥٦ - خروج از منزل بى اميد به بازگشت
[قال الصادق ٧: إذا خرجت من منزلك فاخرج خروج من لا يعود]
خروج از منزل بى اميد به بازگشت
امام صادق ٧ مىفرمايد:
هنگامى كه از خانهات بيرون رفتى، تصور كن كه ديگر به خانه بر نمىگردى.
مسئله بيرون رفتن از خانه و برنگشتن تاكنون براى ميليونها نفر اتفاق افتاده و بايد هر انسانى از اين اتفاق عبرت گرفته و پند بياموزد.
چه تاجرانى كه با هزاران نقشه تجارتى از خانه بيرون رفتند و برنگشتند! چه اميرانى كه با هزاران نقشه سياسى از منزل خارج شدند و برنگشتند! چه آرزودارانى كه با هزاران آرزو از خانه رفتند و به خانه نيامدند! چه دامادها و نوعروسهايى كه با صدها آمال و خواسته از خانه به در آمدند و به خانه بازنگشتند! چه عالمان و دانشمندانى كه از منزل براى هدفى والا بيرون رفتند و به خانه نيامدند! شايد تو هم يكى از اين قافله باشى كه از خانه خارج شوى به اميد اينكه پس از رسيدن به آرزوهايت به خانه برگردى، ولى براى ابد برنگردى!!
چه مىدانى ساعت مرگت چه وقت است؟ مگر به تو ضمانت دادهاند كه چون از خانه بيرون روى به خانه برگردى؟
عمرو ليث صفارى با چند صد هزار نيروى رزمى و هزاران آمال و آرزو براى جنگ با امير اسماعيل سامانى از خانه بيرون رفت.