عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ١١٠ - نتيجه گناهان در آيات و روايات
دقت كنيد و با ديده بصيرت بنگريد، وقتى مؤاخذه آدم از طرف حق براى تنزيه و تصفيه او چنين باشد، در حالى كه عصيان او ترك اولى بوده، پس با ما چگونه معامله خواهد كرد در حالى كه عصيان ما ارتكاب محرمات است، محرماتى كه گاهى اثر ناگوارش براى يك فرد يا يك خانواده، يا يك اجتماع، يا يك كشور، يا يك ملت، يا براى فرهنگ مقدس خداست!!
سپهر كاشانى در اين زمينه به نصيحت مردم برخاسته مىگويد:
|
يك قدم بيرون زن آخر از كنار خويشتن |
شرم از اين كردار بادت تا به كى اين ما و من |
|
|
يك قدم تا كوى آن شه بيشتر نبود و ليك |
آن قدم بگذاشت بايد بر وجود خويشتن |
|
|
مرد آن باشد كه از خود بگذرد در راه دوست |
تا تو در بند خودى نى مرد باشى و نه زن |
|
|
اين خودى در هم شكن تا مىنماند جز خدا |
بت شكستنگرتبايد خودشكن شو خودشكن |
|
|
سر بده خندان كه مرد راه در ميدان عشق |
غلط غلطان مىرود خندان لب و خونين كفن |
|
|
عقل تو مغلوب نفس توست كى جويى تو ملك |
تا سليمان تو در حبس است و بر تخت اهرمن |
|
آرى، نتيجه گناه، محروم شدن انسان از سعادت دنيا و آخرت است و دور شدن از بارگاه قدس حضرت ذو الجلال.
و از بدترين گناهان، بىتوجهى انسان، به حال گناه و به وقت معصيت و به زمان