عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٦٦ - آداب ورود به منزل و خروج
در روايت مهمى آمده:
وقتى قصد خروج از منزل كردى بگو:
بسم الله ولا حول ولا قوة إلا بالله توكلت على الله[١].
به نام خداوند هيچ قدرت و قوتى نيست مگر با كمك خداوند، واگذار مىكنم كارهايم را بر خدا.
چون گفتى: «بسم الله»، ملكى مىگويد: راهنمايى شدى، چون گفتى: «لا حول و لا قوة الا بالله»، مىگويد: از هر شرى حفظ شدى، چون گفتى: «توكلت على الله»، مىگويد. خداوند تو را كفايت كرد؛ در اين حال است كه شيطان مىگويد: چه كنم با بندهاى كه راهنمايى شده و حفظ گرديده و او را كفايت كردهاند.
سپس «قل هو الله» را از جانب راست و چپ و روبرو و پشت سر و بالاى سر و زير پا بخوان كه در تمام روز در امان خدا باشى.
و وقتى وارد منزل شدى، بر اهل بيت خود سلام كن، اگر نبودند بگو:
بسم الله وبالله والسلام على رسول الله والسلام علينا وعلى عباد الله الصالحين[٢].
به نام خداوند و سلام و درود بر فرستاده خداوند، و سلام و درود بر ما و بر بندگان صالح خدا.
در جميع برنامههايت تقوا پيشه كن، خلقت را نيكو گردان، در معاشرت با بزرگ و كوچك جانب اعتدال را رعايت كن، با اهل علم و دين متواضع باش، با آن كسى كه در يد قدرت توست مدارا كن، با برادران ايمانى هم پيمان باش، در قضاى
[١] -مستدرك الوسائل: ٣/ ٤٦٠، باب ١٣، حديث ٣٩٩٤.
[٢] -مستدرك الوسائل: ٨/ ٣٧٧، باب ٤٤، حديث ٩٧٢٠.