عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٣١ - (آداب وضو)
از ميان سه نوع طهارت، انسان با وضو بيش از دو نوع ديگر سر و كار دارد و چه بهتر كه مكلف هميشه با وضو باشد.
به هنگام انجام وضو پس از مفروض بودن اباحيت آب و داشتن نيت خالص، بايد مسائلى را توجه كرد، تا به فرموده رسول عزيز اسلام ٦ انسان موفق به وضوى اسباغى شود[١].
(آداب وضو)
در رسالههاى عمليه آمده:
كسى كه وضو مىگيرد، مستحب است هنگام نگاه به آب بخواند:
بسم الله وبالله والحمد لله الذى جعل الماء طهورا ولم يجعله نجسا.
به نام خدا و به خدا و شكر خداى كه آب را پاك كننده قرار داد نه نجس.
و پيش از وضو كه دست را مىشويد، بگويد:
اللهم اجعلنى من التوابين واجعلنى من المتطهرين.
پروردگارا! مرا از توبه كنندگان و پاكان قرار ده.
و به هنگام گرداندن آب در دهان بخواند:
اللهم لقنى حجتى يوم القاك واطلق لسانى بذكرك.
پروردگارا! روز ملاقات حجتم را بر من تلقين كن و زبانم را با ذكرت آزاد بگذار.
و زمان استنشاق آب در بينى بگويد:
[١] -اسباغ: كامل كردن، وضوى كامل و جامع.