عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ١٧٠ - شهوت شكم يا تنور جهنم
حركت انسان به سوى به دست آوردن مواد و خوردن و سير شدن است و پس از سير شدن ...
راستى اگر انسان مقيد به تربيت الهى نباشد و دست به دامان اولياى خدا نداشته باشد در مقابل شكم و مواد غذايى چه خواهد كرد.
فيض كاشانى در كتاب «محجة البيضاء» مىنويسد[١]:
از بزرگ ترين عوامل هلاكت براى فرزند آدم شهوت شكم است، به خاطر همين مسئله آدم و حوا از خانه قرار به خانه مذلت و بيچارگى در افتادند.
اينان را خداوند مهربان از خوردن آن درخت نهى كرد، اما شهوت شكم بر هر دو غلبه كرد و از آن درخت خوردند و پس از آن عريان از لباس بهشتى شده و بيرون رانده شدند.
شكم بدون شك چشمه شهوات و مركز آلام و بيمارى ها و همهگونه آفات است.
شهوت جنسى و شدت ميل به زن از آثار شكم و شهوت خوراك مىباشد.
ميل شديد به خوراكى ها و ميل فوق العاده به شهوت جنسى و شدت رغبت به مال و جاه، وسيلههايى هستند كه آدمى را در توسعه دادن به زمينه براى به دست آوردن خوراك و عامل شهوت به حركت شديد وا مىدارند!
به دنبال شكم است كه انسان به جمع مال و به دست آوردن جاه خودكشى كرده و دچار سستى در مسائل الهى گشته و به چاه فخر فروشى و حسد ورزى خواهد افتاد و از همين زمينههاى شيطانى است كه آفت ريا و غائله تفاخر و تكاثر و خود بزرگ بينى به انسان هجوم مىآورد.
[١] -محجة البيضاء: ٥/ ١٤٥، كتاب كسر الشهوتين.