عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢١٢ - تضرع به درگاه الهى
شريك نباشد و اما آنها كه از نافرمانىهاى من بپرهيزند، پس من به وقتى كه در قيامت همه مردم را تفتيش و بازرسى كنم، از آنان بازرسى و تفتيش نكنم[١].
علامه مجلسى رحمه الله در شرح اين حديث مىگويد:
رفيع اعلا آن مكان بلندى است كه در بهشت بلندترين منزلهاست و آن مسكن انبيا و اولياست و مقصود از عدم بازرسى يعنى بىحساب وارد بهشت شدن[٢].
آنان كه در دعا و غير دعا مثل ذكر مصائب اهلبيت علاقهمند به گريه هستند، ولى گريه براى آنان دشوار است به راهنمايى زير توجه كنند:
اسحاق بن عمار مىگويد:
به حضرت صادق ٧ عرض كردم: من دعا مىكنم و ميل دارم گريه كنم، ولى گريهام نمىآيد و چه بسا به ياد برخى از مردگان خانوادهام مىافتم پس رقت مىكنم و اشك مىريزم، آيا اين كار درست است؟ فرمود: آرى، آنها را به ياد آر و چون رقت كردى گريه كن و پروردگار تبارك و تعالى را بخوان و به درگاه حضرتش دعا كن[٣].
على بن ابى حمزه مىگويد: حضرت صادق ٧ به ابىبصير فرمود:
اگر از وقوع چيزى ترس داشته باشى، يا حاجتى خواستى، به نام خدا دعا آغاز كن و او را چنانچه شايسته اوست تمجيد و ستايش كن و بر پيامبر ٦ صلوات فرست و حاجت خود را بخواه و خود را به گريه وادار كن اگر چه بسا اندازه سر
[١] -الكافى: ٢/ ٤٨٢، باب البكاء، حديث ٦؛ وسائل الشيعة: ١٥/ ٢٢٨، باب ١٥، حديث ٢٠٣٤٧.
[٢] -مرآة العقول: ١٢/ ٥٤.
[٣] -الكافى: ٢/ ٤٨٣، باب البكاء، حديث ٧؛ وسائل الشيعة: ٧/ ٧٤، باب ٢٩، حديث ٨٧٦٤.