عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ١٨٤ - دعاى تكوينى و تشريعى
درست است كه خداوند عزيز به تمام خواستههاى عبادش آگاه و عالم و آشناست، اما همين خداى مهربان و آشناى به نيازهاى ارادى عباد از آنان خواسته، خواستههاى خود را با سوز دل و با حركت زبان و اعلام نيازمندىهاى دنيا و آخرت، همراه با اشك چشم و سودن پيشانى به خاك درگاه من ابراز كنيد كه من عاشق اين حال و علاقهمند به اين زارى و درخواست و اشك چشم شمايم.
اين معنا را بايد همه نيازمندان كه همه انسانها هستند و به خصوص گناهكاران از عباد كه در به در دنبال آشتى با دوست هستند رعايت كنند و بايد بدانند، همانطور كه گفته شد اگر دعا و درخواست و طلب و گدايى و نيازمندى در ذات موجودات نبود، به كمترين فيض و عنايت از جانب دوست نمىرسيدند، همانطور اگر براى آمرزش گناه و قبولى توبه و رسيدن به آنچه خير انسان است و دست يافتن به سعادت دنيا و آخرت، دعايى در كار نباشد، هيچ فيض و عنايت و كرامت و لطف و رحمت و رأفت و بسط رزق و آمرزش گناه و خير دنيا و آخرت نصيب انسان نمىگردد.
اين نوع دعا كه در قرآن و روايات و به وسيله همه انبيا و امامان : دستور داده شده دعاى تشريعى است.
از اين دعا تكبر نكنيد و از جبهه بر خاك در دوست گذاشتن روى مگردانيد و بر اين مسئله كه خدا همه چيز ما را آگاه است نياز به گفتن و اعلام كردن و درخواست نمودن نيست تكيه نكنيد و العياذ بالله در پيشگاه حضرت رب العزه كه تمام خير در يد اوست حالت استغنا و بىنيازى نگيريد كه اين حال تحقق حقيقى پيدا نمىكند و جز گناه و جرم در برابر حضرت او چيزى نيست و خداوند بزرگ از اين حال شيطانى و خط ابليسى در قرآن مجيد تعبير به طغيان و استكبار فرموده است.
گنهكار با سكوت خود و خشكى حال و اشك چشمش به جايى نمىرسد و به