عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٢٥ - كلام اميرالمؤمنين
١- در آن زمان كه ذعلب يمانى از حضرت مىپرسد؟
هل رأيت ربك.
آيا پروردگارت را ديدهاى؟
و حضرت پاسخ داد: آيا عبادت كنم چيزى را كه نمىبينم؟ ذعلب پرسيد:
چگونه خدا را مىبينى؟ فرمود: خدا را چشمها با مشاهده عينى نمىبينند، ولى دلها با حقايق ايمان او را درمىيابند[١].
آرى، وقتى انسان در وادى معرفت قدم گذاشت و آن معرفت را با تمام اعضا و جوارح به عمل كشيد و راه تقوا پيشه كرد و تمام محرمات الهيه را ترك نمود، عظمت و كبريايى او در دلش محقق مىشود و حضرتش را با تمام اسما و صفات، با ديده دل معاينه مىبيند.
٢- امام على ٧ مىفرمايد:
خداوندا، تويى مأنوسترين مأنوسها با اوليائت و تويى حاضرترين حاضران براى كفايت به امور توكل كنندگان بر تو، تويى كه نهانى درون آنان را مىبينى و به حال آنان در درونشان آگاهى، اندازه بينايىهاى آنان را مىدانى، اسرار پوشيده آنان براى تو آشكار و دلهاشان شيفته و بىقرار توست، اگر تنهايى در اين دنيا به وحشتشان اندازد، بياد تو انس مىگيرند و اگر مصائب روزگار بر سر آنان فرو ريزد پناه به سوى تو مىبرند؛ زيرا آنان مىدانند كه زمام همه امور به دست توست و مبانى آنها مستند به قضاى توست[٢].
شارح بزرگوار «نهج البلاغة»، علامه جعفرى در توضيح اين كلمات مسائلى
[١] -نهج البلاغة: خطبه ١٧٩؛ الكافى: ١/ ١٣٨، حديث ٤.
[٢] -نهج البلاغة: خطبه ٢٢٧.