عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ١٩٧ - فضيلت دعا
رسيدن به آن درجه بلند ممكن نيست.
دوم اين كه: مقدرات گاهى كم و زياد مىشود و چه بسا كه به خاطر شرطى از ميان برود.
مثلا در تقدير الهى گذشته كه عمر فلان كس سى سال باشد، به شرط اين كه صله رحم نكند و اگر كرد شصت سال مقدر شمرده و روزيش در فلان روز به يك درهم مقدر شده اگر دعا نكند، ولى اگر دعا و درخواست كند، دو درهم مقدر شده و همچنين ساير چيزها و حاصل اين كه براى وجود تمام كائنات و عدم آنها شرايط و اسبابى است و خداوند سبحان نخواسته كارها بدون اسباب و شرايط انجام گيرد و از جمله اسباب براى برخى از چيزها دعا است كه اگر دعا نكند آن چيز به او داده نمىشود.
و اما علم خداوند، پس آن تابع معلوم است و علت پيدايش چيزى نيست و قضا و قدر حتمى و لازم نيستند و گرنه ثواب و عقاب و امر و نهى باطل گردند.
عن أبى عبدالله ٧ قال: من لم يسئل الله عزوجل من فضله فقد إفتقر[١].
امام صادق ٧ فرمود: هر كه از فضل خداوند درخواست نكند، بيچاره و فقير گردد.
سيف تمار گويد: از امام صادق ٧ شنيدم كه مىفرمود:
بر شما باد به ملازمت دعا؛ زيرا به هيچ چيز مانند آن به خداوند نزديك نشويد و هيچ حاجت كوچكى را به خاطر كوچكىاش رها نكنيد، از اين كه براى آن به درگاه حق دعا كنيد؛ زيرا آن كس كه حاجات كوچك به دست اوست، همان كس است كه حاجات بزرگ به دست اوست.
[١] -الكافى: ٢/ ٤٦٧، باب فضل الدعاء، حديث ٤.