حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٨٣ - درباره پيغام آيتاله ميلانى به آيات قم
______________________________
-
امسال مراسم عيد نوروز برگزار نگردد و از رسوم عادى متعارف خوددارى نمايند جهت
اطلاع و هرگونه اقدام مقتضى به پيوست ايفاد مىگردد.
خواهشمند است دستور فرمائيد از چگونگى اين اداره كل را مطلع نمايند.
از طرف مدير كل اداره سوم. شاهين
١٥/ ١/ ٤٤
بسمهاللّه تعالى شانه
تسليم و تحيت وافر به عرض رسانيده در اين آستان قدس به انواع دعوات يادآورم. اميد آنكه موجبات آسايش روحى و جسمى و به عنايات خاصه حضرت بقيهالّلهى ارواحنا فداه نائل شويد. مدتى است مستقيما از حالات شريفه اطلاعى ندارم و نمىدانم آيا راجع به اوضاع فعلى و گرفتاريها كه از آن جمله است زندانى بودن جمعى از حضرات اهل علم و مبلّغين و ساير محترمين چه به نظر شريف رسيده و چه تصميم گرفتهايد ميل دارم از نتيجه افكار عاليه مطّلع باشم شايد بتوانم به خواست خداوند متعال از مجموعه افكار آقايان و آن چه به نظر مىرسد خدمتى مفيد و مؤثر انجام دهم- و تاكنون براى استخلاص آقايان و مراجعت حضرت آقاى خمينى دامت بركاته اقداماتى شده است. و عليه سبحانه التوكل بديهى است دعا خواهيد نمود كه به اسرع وقت و احسن وجه نتيجه حاصل آيد- انشاءاللّه و ديگر اگر صلاح بدانيد دستور دهيد مراسم عيد نوروز برگزار نشود و از رسوم عادى متعارف خوددارى نموده و فقط به مجرّد صله ارحام مثلًا اكتفا نمايند- بديهى است چنانچه عيد گرفته نشود هم تأثرات امّت اسلامى بروز و ظهور خواهد داشت و هم تسلّى دل دستگير شدگان به عمل خواهد آمد- و حسبنااللّه و نعمالوكيل والسلام عليكم محمد هادى الحسينى الميلانى
تاريخ وصول خبر: ٤/ ١/ ٤٤
موضوع: جلوس نكردن قمى و ميلانى در روز عيد
علماء به جرم بازداشت شدن آقاى خمينى در مشهد طبق روز اول فروردين عيد ندارند بنابراين از ساعت ٨ صبح نوروز افراد مختلف به عنوان روز اول سال به منزل آقايان قمى و ميلانى، سبزوارى مىرفتند ولى منازل نامبردگان به روى مردم بسته شده بود فقط فردى كه جلوس داشته جناب آقاى كفائى بود و آن هم از طبقه طلاب صدى چند نفر به منزل مشاراليه مىرفتند و سپس در ساعت ٩ صبح آقايان امير مجاهدى و دست غيبى و حاجى ضابطى و ايمانى افتخار و سيد عسگرى و رئيسى و واعظى و محمدعلى ابوالحسن كه وابسته به مجمع مبلغين بودند شرف حضور ايشان را پيدا نمودند.
تعداد نسخه: ٧
از: اصفهان تاريخ: ٣/ ١/ ٤٤
به: مركز شماره: ٧٦١
آيتاللّه ميلانى از مشهد تلگرافى به حاج شيخ حسين خادمى در اصفهان تلگراف كرده است كه امسال به واسطه نبودن خمينى در ايران عيد نداريم موضوع را به وعاظ بگوئيد كه روى منابر به اطلاع مردم برسانند خادمى صبح روز ١/ ١/ ٤٤ به عدهاى از وعاظ اين مطلب را بيان نموده و از آنها خواسته است در موقع مقتضى روى منابر ادا نمايند. صدقى
فورى ابلاغ و سئوال شود
١- يقين دارم چنين تلگرافى نشده بايد عين تلگراف را به بينيد و اگر صحت دارد رونوشت آن را از تلگرافخانه بگيريد
٢- آيا روى منابر كسى چنين مطلبى را گفته است يا خير و اگر كسى اظهار كرده چه عملى كردهايد
٣- در صورت جعلى بودن تلگراف فورا بايد خادمى به عنوان نشر اكاذيب تحت تعقيب قرار گيرد. بخش ٣٢١ روى ماده ١ امروز صبح تلگراف به مشهد و اصفهان صادر شد نسبت به ماده ٢ از مشهد و اصفهان و نسبت به ماده ٣ آن را به ساواك اصفهان ابلاغ و نتيجه را بخواهيد ٣/ ١/ ٤٤
متن نامه آيتاللّه العظمى ميلانى كه در تاريخ ٢٢/ ١٢/ ١٣٤٣ براى آيتاللّه خادمى ارسال شده است به شرح زير است:
تسليم و تحيت وافر تقديم داشته و به انواع دعوات يادآورم اميد آنكه موجبات آسايش روحى و جسمى و به عنايات خاصه-