حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٠٧ - موضوع سيد عبدالحجت بلاغى
شماره: ٣٤٠١/ ٢١ تاريخ: ١١/ ٩/ ٤٦
گيرنده: مديريت كل اداره سوم ٣١٦
فرستنده: ساواك قم
شماره پيرو: ٣٢٦٤/ ٢١- ٩/ ٩/ ٤٦
موضوع: سيد عبدالحجت بلاغى
نامبرده بالا كه از نويسندگان و فضلاى حوزه علميه قم و از روحانيون شاهدوست مىباشد و در موقع حمل تاج نبات در كاخ سعدآباد به حضور شاهنشاه آريامهر شرفياب گرديد اخيرا تفسيرى بر قرآن مجيد در ده جلد به زبان فارسى تأليف و يك دوره از آن را به اين ساواك ارسال نموده است وى همچنين به منزل آقايان شريعتمدارى و نجفى- گلپايگانى و حاج سيد حسن فريد كه در كوچه نجفى حوزه درسى دارد مراجعه، تا چند دوره از كتب مزبور را به آنان هديه نمايد. آقاى شريعتمدارى پس از دريافت كتب مبلغ ده هزار ريال به عنوان پاداش به وى پرداخت نموده لكن آقاى نجفى از قبول كتب خوددارى و نسبت به آقاى بلاغى اهانت كرده است و حاج سيد حسن فريد نيز پس از سه روز مطالعه و نگهدارى تفسيرهاى مذكور را صريحا رد كرده و به علت اينكه وى همراه تاج نبات به تهران عزيمت نموده است نسبت به مشاراليه اهانت كرده است. همچنين آقاى گلپايگانى از قبول كتب امتناع و اظهار داشته است كه راه ما با شما سوا و جداست و هنگامى كه آقاى بلاغى منزل گلپايگانى را ترك مىنمود سيدمهدى گلپايگانى به اتفاق چند نفر از طلاب دور وى حلقه زده و سيدمهدى دستور داده قيچى فراهم كرده تا سبيلهاى بلاغى را قيچى كنند آقاى بلاغى اظهار نمود (شما كوچكتر از آن هستيد كه چنين كارى انجام دهيد) لابد گناه من اين است كه همراه تاج نبات رفتهام و بلافاصله منزل گلپايگانى را ترك گفته است. با توجه به مراتب فوق به استحضار مىرساند سيد مهدى گلپايگانى از ارتباط خود با وزارت دربار شاهنشاهى و به
نمايش تصوير