حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٩٨ - موضوع ملاقات با آقاى گلپايگانى
شماره: ٧٩٣٠/ ٢٠ الف تاريخ: ١٤/ ٤/ ٤٣
گيرنده: تيمسار رياست ساواك (اداره كل سوم (بخش ٣٢١)
فرستنده: ساواك تهران
موضوع: ملاقات با آقاى گلپايگانى
ساواك قم گزارش مىنمايد
در ملاقاتى كه با آقاى گلپايگانى در ساعت ١٧٠٠ روز جمعه ٥/ ٤/ ٤٣ بنا به دعوت ايشان در منزلش به عمل آمد مطالبى چند عنوان گرديده كه يك نسخه فتوكپى آن به پيوست ايفاد مىگردد. ضمنا در مورد اظهارات آقاى گلپايگانى درباره آقا سيدعلى چهل اخترانى[١] و پسرانش چگونگى به عرض تيمسار رياست ساواك رسيد مقرر فرمودند كه مراتب از طريق دفتر ويژه به عرض برسد. اينك با توجه به فتوكپى گزارش پيوست خواهشمند است دستور فرمائيد نتيجه اقدامات حاصله را به اين ساواك اعلام دارند.
از طرف رئيس ساواك تهران. مولوى
آقاى تهامى در اين مورد گزارش عرضى تهيه فرمائيد. ١٥/ ٤
نمايش تصوير
[١] برادران چاوشى به نامهاى سيدمهدى و سيداحمد چاووشى معروف به چهل اخترانى فرزندان سيد حسين مىباشند. سيدمهدى در سال ١٢٩٨ شمسى و سيداحمد در سال ١٣٠٧ شمسى در قم متولد شدند هر دو برادر از فعالين نهضت خونين ١٥ خرداد ٤٢ مىباشند و به جرم شركت در آن نهضت بازداشت مىشوند و سپس به عنوان پيك براى بيت حضرت امام انجام وظيفه مىكردند. در سال ٤٤ به نجف اشرف متوارى مىگردند و در آنجا اقدام به فعاليت مىنمايند كه گزارشهايى از ساواك در اين خصوص در پرونده آنها موجود است. آنها به اتهام شركت در حادثه ١٥ خرداد به صورت غيابى در سال ١٣٤٨ توسط دادستانى ارتش محاكمه و سيدمهدى را محكوم مىنمايند.