حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٦٧ - موضوع كشف ١١٧
از: قم تاريخ: ٤/ ٨/ ٤٦
به: كل سوم ٣١٦ شماره: ٢٩٠٣/ ٢١
موضوع: كشف ١١٧
با تحقيقاتى كه از طريق اداره پست و تلگراف قم به عمل آمده تاكنون از طرف آقايان شريعتمدارى- گلپايگانى- نجفى تلگراف تبريكى به پيشگاه مبارك شاهنشاه آريامهر از قم مخابره نگرديده در صورتى كه مصلحت باشد از طرف آقايان تلگراف تبريك وسيله ساواك تهيه و به نحو مقتضى از طريق پست و تلگراف قم به پيشگاه مبارك ملوكانه مخابره گردد.
بديهى است بعد از مخابره تكذيب آن از قدرت آقايان خارج است[١]
مهران
شما چه اصرار و چه كارى با اين موضوع داريد.
٩٢٩٢ يك نسخه كپى شود در پرونده شريعتمدارى.
رونوشت به پرونده شريعتمدارى ضميمه گرديد.
نمايش تصوير
[١] عوامل ساواك كه براى جلب نظر آيتاللّه گلپايگانى داير بر همكارى با رژيم از هر اقدامى دريغ نمىكردند با اين همه، نه تنها طرفى از اقدامات مثبت و منفى خود نمىبستند بلكه همواره با اصرار معظمله بر گسترش منويات اسلام و مخالفت با رژيم شاه مواجه مىگرديد. اينك كه ساواك نتوانسته است نظر آيتاللّه گلپايگانى را بر ارسال تبريك به شاه به مناسبت تاجگذارى محمدرضا پهلوى جلب كند، در صدد بر مىآيد خود از سوى ايشان تلگراف تبريك به محمدرضا پهلوى مخابره نمايد.